SeAMK Podcast - Nuoren yrityksen menestyksen avaimet, osa 2 | SeAMK.fi

SeAMK Podcast - Nuoren yrityksen menestyksen avaimet, osa 2

(Sini Karjalainen)

Tervetuloa kuuntelemaan Nuoren yrityksen menestyksen avaimet -podcast-sarjan toista osaa. Tänään saadaan vinkkejä aloittavalle yrittäjälle. Minä olen Sini Karjalainen ja minun kanssani täällä on yritysasiantuntija Anne Bäckström Kurikan kaupungilta. Joten Anne, minkälaisia palveluita kunnallisella puolella on tarjota yrittäjälle ja maksaako se jotain?

(Anne Bäckström)

Kuntien yrityspalvelut ovat lähtökohtaisesti maksuttomia ja tässä Etelä-Pohjanmaan alueella kunnilla on vähän erilaiset resurssit eli myöskin erilaiset palvelut. Esimerkiksi Kurikan kaupungilla saa paljonkin apua yrityksen suunnitteluun ja perustamiseen, niihin alkuvaiheen kuvioihin ja myöskin sitten liikeidean sparraamiseen ja kaikkeen siihen, että mitä askeleita siihen varsinaiseen perustamiseen sitten kuuluu. Mutta sen lisäksi meillä on sitten palveluita yrityksen elinkaaren eri vaiheissa ihan sieltä alusta sinne lopettamiseen asti, ja tähän liittyy vahvasti tietenkin myös sitten meidän verkostomme. Kaikki viisaus ei suinkaan asu meissä kaupungin yrityspalveluiden asiantuntijoissa, vaan me sitten tietenkin etsimme sille yrittäjälle apua sieltä meidän omasta verkostostamme.

(Sini Karjalainen)

Hienoa. Minkälaisia vinkkejä sinä antaisit yrittäjälle, jotta se yritystoiminta olisi sitten mahdollisimman kannattavaa ja tuloksekasta?

(Anne Bäckström)

No perusedellytyshän on tietenkin se, että tuottojen pitää olla suuremmat kuin ne kulut. Ja tietenkin se talouden lukuihin perehtyminen on suositeltavaa, että ymmärtää mistä se kannattavuus tulee. Mutta ehkä enemmänkin korostaisin vähän pehmeämpiä arvoja, eli asiakasajattelua ja sitä markkinoiden tarvetta ja sitä, että myisi sitä palvelua tai tuotetta, mitä ne asiakkaat tarvitsevat. Ja tässä kohtaa myöskin perehtyminen niihin kilpailijoihin olisi hyvin tärkeää, että tietäisi mitä he tekevät, miksi asiakkaat ostavat heiltä, ja miksi ehkä voisit sitten yrittäjänä tehdä jotain toisin kun se sinun kilpailijasi. Ja ylipäätään markkinoida niin, että asiakkaat tietävät, että on olemassa. Silloin on mahdollista myös se, että ne tuotot ovat suuremmat kuin ne kulut. Elikkä sitä myyntiä.

Ehkä tässä kaikessa kiteytyy ajatus siitä, että se suunnitelmallisuus – ei välttämättä suuria ja hienoja Exceleitä ja raportteja ja muuta – se suunnitelmallisuus voi olla vaikka omassa kalenterissa siinä muodossa, mikä itselle on luontevaa, niin että tietää mitä tekee ja miksi tekee. Ja vielä lisäisin tähän: yhtenä hyvin olennaisena asiana on vahva tiimi, eli se verkosto, kontaktit ja yhteistyökumppanit. Viisauden ei tarvitse tässä kohtaa asua myöskään itsessään, vaan voi hyödyntää sitä osaamista mitä sieltä muualta on annettavana.

(Sini Karjalainen)

Mainiota. No minkälaisia vinkkejä sinulla olisi sitten siihen, että miten niitä niistä alkuvuosista selviää?

(Anne Bäckström)

No kun tuohon talouteen viittasin tuossa kannattavuudessa, niin siinä sanoisin, että ellei sitä itse osaa niin sitten se pitää kyllä ostaa se osaaminen, ja tavallaan kuitenkin jonkin verran opetella ja ymmärtää niitä talouden lukuja, että niistä alkuvuosista selviää. Että ei käy niin, että luulee tekevänsä asioita oikein, mutta silti sinne viivan alle ei vain yksinkertaisesti jää tarpeeksi. Ja ylipäätään, oli se sitten talouslukuja tai markkinointia tai muuta, niin “valitse taistelusi”: kaikkea ei tarvitse tehdä yksin, vaan tulee miettiä sieltä se, että mikä on itselle ominaisinta ja tutuinta tekemistä, ja sitten etsiä sitä verkostoa siihen ympärille niistä asioista mitkä ei ole niin tuttuja ja mihin sitä apua tarvitsee. Ja tässä se ammatillinen verkostoituminen ehkä korostuu, että pitää jatkuvasti opetella uutta ja kehittää itseään, vaikka puhutaan niistä alkuvuosista. Ei voi tuudittautua sellaiseen ajatukseen, että kun liiketoimintasuunnitelma on tehty ja nyt toimitaan sen mukaan, niin sitten ikään kuin se olisi se koko totuus. Toimintaa pitää tarkastella ja oppia sieltä, hyväksyä niitä virheitä ja myöskin uusiutua. Ehkä paikalleen jääminen ja totuttuihin kangistuminen on ehkä niin sanotusti vaarallisinta.

Korostaisin hyvin paljon tässä sitä markkinointia. Se, että tänä päivänä kilpailu on kovaa melkein alalla kuin alalla ja, että markkinointi ja myynti jotenkin nähtäisiin yhtä luontevana osana kuin se talouden lukujen seuraaminen tai muu. Että sitä ei nähtäisi kulueränä, vaan se nähtäisiin investointina: sijoituksena siihen, että sitä kautta tulee niitä asiakkaita ja sitä myyntiä. Ja tässä kohtaa, nyt kun on paljon puhuttu siitä verkostoitumisesta, niin tässä meidän alueellamme on todella hyvin tilaisuuksia ja koulutuksia ja seminaareja ja kahvitilaisuuksia ja jos jotakin verkostoitumismahdollisuuksia yrittäjille sekä kuntien toteuttamana että elinkeinoyhtiöiden ja koulutuslaitosten toteuttamana. On tosi paljon maksuttomia tilaisuuksia, mihin saa osallistua ja melkein jopa sanoisin, että pitää osallistua kun niitä järjestetään. Ja tällä tavalla pystyy hyödyntämään asiantuntijoiden osaamista ja löytämään sellaista inspiraatiota omaan tekemiseen. Kun vaikka ajattelee markkinointia niin että vaikka olisi juuri käynyt jonkun markkinointikoulutuksen tai käynyt jossain markkinointitilaisuudessa, niin todennäköisesti siitä seuraavasta markkinointitilaisuudesta saa ihan eri asioita taas kiinni. Siihen ehdottomasti kannustaisin, että tällä tavalla sitä verkostoitumista sitten toteutettaisiin.

(Sini Karjalainen)

Hyvä hyvä. No hei, meidän kuulijamme varmasti haluavat vielä tietää, että miten sinä voit näissä asioissa auttaa.

(Anne Bäckström)

No meillä Kurikan kaupungilla on täällä hyvinkin paljon osaamista ja meillä asiantuntijoilla on eri taustoja, joten meiltä löytyy täältä esimerkiksi digitalisaatioon, hinnoitteluun ja kannattavuuteen liittyvää osaamista. Ja sitten minulla osaaminen liittyy ehkä enemmän tuohon liiketoiminnan sparraukseen, siihen alkuvaiheen liikeidean suunnitteluun ja niihin toimiin. Markkinointi ja myynti ovat hyvin lähellä sydäntä myöskin. Mutta näen myös verkoston sillä tavalla, että jos alueelle perustaa yritykseen, ja ei oikein tiedä että miten sitä lähtisi vaikka verkostoitumaan tai muuta, niin näen, että kunnallisen puolen yritysneuvojat ja yritysasiantuntijat ovat tosi hyvä linkki siinä että voi tavallaan lähteä avoimesti tapaamaan – avoimin mielin, että mitä kaikkea verkostoa meillä on tarjolla ja mikä siihen omaan toimialaan ja liiketoimintaan sitten sopii. Me olemme monesti täällä myöskin niin sanotusti “mätchätty” sitten yrittäjiä toistensa kanssa. Ehkä minun neuvoni yrittäjille on se, että ottaa hyvin matalalla kynnyksellä kunnallisiin yrityspalveluihin yhteyttä ja katsoo, että mitä siitä syntyy. Ja sitten siinä tapaamisessa sitten nähdään, että mikä on se tarve missä voidaan parhaiten auttaa.

(Sini Karjalainen)

Mahtavaa. Kiitoksia Anne. Toivottavasti tämä auttaa yrittäjää saamaan selkeän käsityksen siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon yrityksen ensimmäisenä vuosina. Kiitos että kuuntelit tänään. Tavataan taas seuraavassa jaksossa, kun käsittelemme lisää nuoren yrityksen menestyksen avaimia.

Tämän podcastsarjan tarjoaa MYRSKY – Yritysten muutoskyvykkyys, vihreä siirtymä ja digitalisaatio Länsi-Suomessa -hanke, jota rahoitetaan REACT-EU -välineen määrärahoista osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.