Kehittämistyökalut yrityksille ja muille organisaatioille
Seinäjoen ammattikorkeakoulu tarjoaa erilaisia sähköisiä kehittämistyökaluja yritysten ja muiden organisaatioiden kehittämiseen. Ladattavat oppaat ja muut kehittämistyökalut löydät tältä sivulta seuraavien otsikoiden alta:
- Työkaluja ja oppaita yrityksen kasvattamiseen ja kehittämiseen
- Työkaluja yritysten kestävän liiketoiminnan kehittämiseen
- Työkaluja ja oppaita yritysten omistajanvaihdoksiin
- Työkaluja yrittäjyyteen
- Työkaluja matkailualan yrityksille
- Työkaluja ja oppaita tapahtuma-alan yrityksille
- Työkaluja valmistavan teollisuuden yrityksille
- Työkaluja sosiaali- ja terveysalan yrityksille
- Työkaluja ruoka-alan yrityksille
- Talous- ja velka-asioiden käsittelyyn työkaluja
Työkaluja ja oppaita yrityksen kasvattamiseen ja kehittämiseen
-
Kohti parempaa digiosaamista -opas-työkirja DIKO 2023
Kohti parempaa digiosaamista -opas-työkirja yritysten konkariosaajien digitaitojen
kehittämiseen ja johtamiseen on työkalu digiosaamisen kehittämiseen yrityksessä, jossa on konkariosaajia yrittäjinä, esihenkilöinä tai työntekijöinä.Tutustu opas-työkirjaan täällä »
Testiotsikko 2
sdklfjsldfj
Testiotsikko 3
sdfgasgg
Testiotsikko 4
regtqetygryge
Testiotsikko 5
dfgdfgas
Testiotsikko 6
asgfagsa
-
Ihana digi! Yrittäjän digikäsikirja 2023
Ihana digi! Yrittäjän digikäsikirja on pk-yrittäjän digitaitojen starttipaketti. Käsikirjan tarkoituksena on avata kevään 2023 digimaailman tilanteeseen ja havaintoihin perustuen digin peruskäsitteitä sekä innostaa ja rohkaista aloittelevaa digitaitajaa digitaalisten laitteiden ja palvelujen käyttöön.
- Hallitustyöskentely kasvun avaimena
-
Puutuotealan kasvun ja kansainvälistymisen opas
Oppaan avulla puutuotealan yrittäjiä halutaan rohkaista miettimään mitä kasvu ja kansainvälistyminen oman yrityksen kohdalla voisi merkitä, mitä se vaatisi ja kuinka sen voisi toteuttaa.
Yrityksen kasvattaminen vaatii tuekseen markkinointia. Markkinointiosaaminen vaikuttaa myös suoraan yrityksen menestymiseen, oli kyse sitten kotimaan tai ulkomaan markkinoista. Kun markkinoinnin perusasiat ovat kunnossa, asiakkaat ja yritys löytävät toisensa helpommin. Tässä oppaassa on esimerkkejä puutuotealan yritysten onnistuneesta markkinoinnista sekä vinkkejä siihen, mistä löytyy lisätietoa aiheesta.
-
Markkinoinnin kehittäminen pk-yrityksessä
Kasvua markkinaorientaatiolla ja markkinointikyvykkyydellä -työkalu on tarkoitettu pk-yritysten markkinaorientaation tunnistamiseksi sekä kehittämiseksi ja sitä kautta kasvun aikaansaamiseksi. Työkalussa keskiössä ovat erilaiset tylöpajat, joissa syvennytään esimerkiksi markkinointiin, asiakassuhteiden hallintaan ja brändiosaamiseen. Työkalua voivat hyödyntää sekä asiantuntijat että yritykset itse.
Työkalu on kehitetty osana Kilpailuetua liiketoiminnan omistajanvaihdoksilla ja markkinaorientaatiolla -hanketta, joka on saanut rahoitusta Keski-Suomen ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.
-
Pienyrittäjän digitutor: itseopiskelupaketti pieniin digiaskeliin
Pienyrityksen toiminnassa pienikin digiloikka voi saada suuria tuloksia aikaan. DigiPortaille olemme koonneet juuri pienyrittäjien arkea helpottavia vinkkejä ja ohjeita digitalisaation maailmasta.
-
Vertti - yhteistyösuhteiden suorituskykymittaristo
Yritysten väliset yhteistyöverkostot ovat tärkeä osa yritysten strategisia ansaintamalleja. Ne luovat yritykselle kilpailuetua silloin, kun ne toimivat tehokkaasti, niin tuotannollisesti kuin taloudellisesti. Yhteistyöhön liittyy monia sellaisia tekijöitä, jotka auttavat yhteistyöverkoston toimintaa niin, että yhteistyö luo kilpailukykyä. Parhaimmillaan yhteistyö tuo kaikille osapuolille mahdollisuutta kehittyä ja uudistua yhdessä. Tämä yhteistyösuhteiden arvioinnin toimintamalli ja suorituskykymittaristo on tarkoitettu yrityksille, jotka haluavat kehittää menestystä luovia yhteistyöverkostoja. Toimintamalli ja mittaristo ovat yrityksen itsenäisesti käytettävissä. Mallin ja mittariston avulla yritys voi arvioida yhteistyösuhteitaan ja löytää niistä sellaisia tekijöitä, joita muuttamalla yhteistyösuhdetta voidaan kehittää tavoiteltuun suuntaan.
Opas Vertti – yhteistyöverkostojen suorituskyvyn arviointimittaristo-työkalun käyttöön »
-
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan arviointityökalu
TKI-arvioinnin työkalu on erinomainen apuväline yrittäjälle, joka haluaa saada kokonaiskuvan yrityksensä tutkimus-, kehitys- ja innovointitoiminnan vahvuuksista ja kehittämiskohteista. Työkalu on suunnattu pk-yrityksille. Työkalu on toteutettu osana EAKR-rahoitteista GreenGrow – pk-yritysten vihreän ja inklusiivisen kasvun tukeminen Etelä-Pohjanmaalla -hanketta.
-
Opas ketterän strategian laatimiseen
Tämä opas kertoo, miten mikro- ja pk-yritykset voivat helposti, käytännönläheisesti ja ymmärrettävästi
laatia oman ketterän strategian, jota voi tarvittaessa muuttaa nopeasti vastaamaan uusia haasteita. Opas on kehitetty osana Pienten yritysten ketterät strategiat -hanketta, jota on rahoittanut Euroopan Unionin sosiaalirahasto ja Keski-Suomen elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskus. -
Innovaatiocanvas tuotteen tai palvelun suunnittelun tueksi
Innovaatiocanvas sopii yrityksen uuden tuotteen tai palvelun suunnittelun tueksi. Työkalu auttaa hahmottamaan tuote- ja palvelukehityksen ja liiketoiminnan eri osa-alueita osana innovointia. Työkalu on toteutettu osana EAKR-rahoitteista “GreenGrow – pk-yritysten vihreän ja inklusiivisen kasvun tukeminen Etelä-Pohjanmaalla” -hanketta.
Lisätiedot
Tutkijayliopettaja, dosentti
erikoisala: markkinointi, yritysten kasvu, yrittäjyyskasvatus
sähköposti
Sanna.Joensuu-Salo(a)seamk.fi
puhelin
Aluekehittäjä
erikoisala: Kansainvälinen osaaminen, projektiosaaminen, pk-yritysten digitalisaatio
sähköposti
Tiina.Hietala(a)seamk.fi
puhelin
TKI-asiantuntija, yrittäjyys ja kasvu
sähköposti
Mika.Koivupuisto(a)seamk.fi
puhelin
Työkaluja yritysten kestävän liiketoiminnan kehittämiseen
-
KIERTOTALOUDEN ROADMAP - Kiertotalouden ensiaskeleet pk-yrityksille
Opas pk-yrityksille kiertotalouden mukaisen liiketoiminnan aloittamiseen erityisesti Etelä-Pohjanmaan pk-teollisuuden tarpeisiin. Opas ja sen tukimateriaali toimivat myös työkaluna yrityksen sisäisessä kehitystyössä. Materiaali on sovellettavissa myös muille kuin teollisuuden toimialoille. Opas tukee yritysten omatoimista työskentelyä kiertotalouden tarjoamien liiketoimintamahdollisuuksien kartoittamiseksi ja omien ensiaskeleiden suunnittelemiseksi kohti kiertotaloutta.
Roadmapin avulla yritys voi järjestää organisaatiossaan esimerkiksi ääniohjatun työpajan, jonka lopputuloksena yritys tietää, mitä kiertotaloudella halutaan heidän yrityksessään tavoitella, mitkä kiertotalouden liiketoimintamallit soveltuvat parhaiten heidän yritykseensä, ja millaisilla lyhyen aikavälin toimenpiteillä muutosta voidaan lähteä yrityksessä toteuttamaan, askel kerrallaan.
-
ILPO - Opas ilmastopäästöjen laskentaan pk-yritykselle
ILPO on käytännönläheinen opas pk-yrityksen ilmastopäästöjen eli hiilijalanjäljen laskentaan. Oppaan lähtökohtana on, että hiilijalanjäljen laskenta ei tarvitse olla käyttäjälle ennestään tuttua, vaan oppaan avulla kaikki pääsevät vauhtiin. Itse laskennan ja sen tuloksen lukemisen lisäksi oppaassa kerrotaan, mikä hiilijalanjälki on ja mitä siitä on hyvä tietää ennen laskennan aloittamista, sekä miksi yrityksen kannattaa selvittää hiilijalanjälkensä ja miten sitä voi hyödyntää. Lisäksi oppaassa annetaan vinkkejä päästöjen vähentämistoimiin.
Hiilijalanjälki voidaan laskea sekä yritykselle, että tuotteelle tai esimerkiksi palvelulle. Tietyt lainalaisuudet pätevät kaikessa hiilijalanjälkilaskennassa, mutta ILPO opastaa nimenomaan yrityksen hiilijalanjäljen selvittämiseen ja sen hyödyntämiseen.
-
Lisää kierroksia! Kiertotalousopas pk-yrityksille
Lisää kierroksia! Opas pk-yrityksille kiertotalouden eri tasojen ja keskinäisten suhteiden hahmottamiseen, sekä kiertotalouden erilaisten liiketoimintamallien tunnistamiseen. Oppaassa voi käydä kattavan opastetun kierroksen kiertotalouden ulkokehiltä kohti ydintä, tai pureutua tiettyyn teeman.
Opas soveltuu monipuolisesti erilaisten pk-yritysten tarpeisiin, joilla on halu ymmärtää kiertotalouden kokonaisuutta paremmin. Oppaan käyttö ei vaadi aiempaa tietämystä kiertotaloudesta, vaan lukija ohjataan aiheen pariin jäsennellysti.
-
HITU - Tuotteen hiilijalanjäljen laskentatyökalu
Tämän laskentatyökalun avulla teollisuuden pk-yritykset voivat mallintaa tuotteidensa hiilijalanjälkiä koko tuotteen elinkaaren ajan, Elinkaaren vaiheisiin kuuluvat luonnonvarojen talteenotto, kuljetus ja jalostus raaka-aineiksi, raaka-aineiden kuljetus ja tuotteiden valmistus, valmiiden tuotteiden kuljetus ja jakelu, tuotteiden käyttö sekä tuotteiden hävittäminen.
-
Riihi – kiertotaloussivusto
Riihi on kiertotaloussivusto, joka kokoaa yhteen eteläpohjalaisesta näkökulmasta oleellista ja ajankohtaista kiertotaloustietoa ja toimijoita. Riiheen on koottu kiertotalouteen liittyvät ajankohtaiset uutiset ja Riihen tapahtumakalenterista löytyy teemaan liittyvät tapahtumat ja koulutukset. Riihen kattavasta materiaalipankista löytyy muun muassa työkaluja, oppaita, tallenteita ja linkkivinkkejä kiertotalousliiketoiminnan kehittämiseen. Riihen parvelle on koottu esimerkkejä alueen yritysten kiertotalousratkaisuista sekä listauksia toimijoista, jotka voivat omalla toiminnallaan edistää yritysten liiketoiminnan kehittämistä. Kokoamalla Riiheen materiaalia ja toimijoita edistetään tiedon ja osaamisen jalostumista uusiksi innovaatioiksi ja liiketoiminnan kasvuksi.
-
Boost Your Eco!
Boost Your Eco! -on eteläpohjalaisen pk-yrityksen ekoinnovaation malli, joka sisältää neljä työkalua ekoinnovaatioprosessin kehittämiseen yrityksessä. Työkalut on jaoteltu yrityksille, jotka ovat eri tasoilla ekoinnovaatioiden kehittämisessä. Mallin ja työkalut ovat toteuttaneet yhteistyössä Seinäjoen ammattikorkeakoulun, Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin ja Vaasan Yliopiston asiantuntijat.
-
Kiertotalousliiketoiminnan suunnittelutyökalut
Ekoinnovointi ja kiertotalouden liiketoimintamahdollisuudet Etelä-Pohjanmaalla -hankkeessa tuotetut viisi (5) työkalua auttavat yritystä kehittämään kiertotalousliiketoimintaansa systemaattisesti. Työkalut ovat:
- Tietoisuus kiertotaloudesta ja sen hyödyistä sekä toteuttamisen esteistä
2. Liiketoimintamallin suunnittelu
3. Markkinahyväksynnän mittareita
4. Kiertotalousliiketoiminnan kasvu ja kannattavuus
5. Kiertotalousliiketoiminnan ei-taloudellisen menestymisen mittari
Työkalujen käyttöön liittyy myös kaksi opasta, Opas kiertotalousliiketoiminnan suunnitteluun ja Ohjeita kiertotalousliiketoiminnan suunnittelutyökalujen käyttöön.
Lisäksi hankkeessa on rakennettu Kiertotalousliiketoiminnan ei-taloudellisen menestymisen itsearviointimittari sekä Toimintaympäristön arviointi -itsearviointimittari.
- Tietoisuus kiertotaloudesta ja sen hyödyistä sekä toteuttamisen esteistä
-
Kiertotaloutta konepajoihin Etelä-Pohjanmaalla
Kiertotaloutta konepajoihin Etelä-Pohjanmaalla -toimenpideohjelmasta on olemassa sekä lyhyt että pitkä versio. Lyhyt versio Kiertotaloutta konepajoihin Etelä-Pohjanmaalla selventää yrityksille tiivistetysti ja konkreettisesti, minkälaisilla toimenpiteillä yritykset voivat kehittää liiketoimintamallejaan ja hyödyntää kiertotaloutta. Pitkä versio Kiertotaloutta konepajoihin Etelä-Pohjanmaalla -toimenpideohjelma on suunnattu yritysten lisäksi julkisille toimijoille kiertotalouden edistämiseksi alueen yrityksissä. Pitkässä versiossa on kuvailtu kiertotalouden nykytilanne ja kehityskohteet eteläpohjalaisessa konepajateollisuudessa.
-
KIERTOLIIKE – kiertotaloudella kohti kestävämpää liiketoimintaa
Lähde rakentamaan tulevaisuuskestävää liiketoimintaa aloittamalla oma kiertotalousmatkasi!
Työkalun avulla saat käsityksen siitä, mitä kiertotalous oikeastaan on, ja mitä se voisi tarkoittaa juuri teidän liiketoimintanne näkökulmasta. Työkalu auttaa tunnistamaan monipuolisesti erilaisia kiertotalouden mahdollisuuksia, joista potentiaalisimmiksi tunnistettujen kohdalla konkretisoidaan ensimmäiset askeleet, joilla aloitat oman matkasi kohti kiertotaloutta.
Tutustu Kiertotaloudella kohti kestävämpää liiketoimintaa -työkaluun täällä »
-
Vastuullisuuden itsearviointityökalu ja vastuullisuustyönkäsikirja
Itsearviointityökalu ja käsikirja opastavat siihen, miten vastuullinen toiminta ja kestävän kehityksen tukeminen saattelee yrityksen kokonaisvaltaisesti parempaan menestykseen. Molemmat työkalut on kehitetty
Pienet vastuulliset yritykset: vastuullisuudesta kilpailukykyä koronan jälkeen -hankkeessa, jota on rahoittanut Euroopan Unionin sosiaalirahasto ja Keski-Suomen elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskus.Vastuullisuuden itsearviointityökalu »
Vastuullisuustyönkäsikirja » -
Vastuullisuusviestinnän opas
Vastuullisuusviestinnän opas ohjaa vastuullisuustyötä aloittavia pieniä yrityksiä viestimään luotettavasti ja riittävällä laajuudella omasta vastuullisuudestaan. Huolellinen perehtyminen ja suunnittelu ovat arvokas pohja hyvälle viestinnälle. Vastuullisuusviestintä ei ole erillinen osa-alue, vaan sen tulisi olla integroituna osaksi yrityksen yleistä viestintästrategiaa. Vastuullisuusviestinnän tulee tukea yrityksen arvoja sekä heijastaa niitä kaikessa viestinnässä. Tämä opas antaa siihen valmiudet.
Lataa vastuullisuusviestinnän opas täältä
Lisätietoja
Asiantuntija, tki
erikoisala: Kiertotalous, kestävä kehitys, ympäristöteknologia
sähköposti
Krista.Maki(a)seamk.fi
puhelin
TKI-asiantuntija, yrittäjyys ja kasvu
sähköposti
Mika.Koivupuisto(a)seamk.fi
puhelin
Työkaluja ja oppaita yritysten omistajanvaihdoksiin
-
Pöyrööt yrityskaupoilla
SeAMK ja Pöyrööt-sarjakuva tarjoavat yhdessä tiiviin paketin omistajanvaihdoksesta. Sarjakuvan keinoin kerrotaan omistajanvaihdoksen mahdollisista karikoista. Näin lukija saa huumorin keinoin tietoa mm. kuinka kertoa myyntiaikeista, yrityskauppaan valmistautumisesta, hinnoittelusta ja omasta yrityksestä luopumisesta.
Sarjakuva on tuotettu osana Kilpailuetua liiketoiminnan omistajanvaihdoksilla ja markkinaorientaatiolla -hanketta, joka on saanut rahoitusta Keski-Suomen ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.
-
Pk-yrityksen omistajanvaihdosopas
Onnistunut omistajanvaihdos turvaa yrityksen jatkuvuuden mutta omistajanvaihdokset ovat myös tärkeä kasvun väline. Yrityskaupoilla voidaan laajentaa omia markkinoita tai ottaa haltuun uusia liiketoiminta-alueita. Yrityskauppa voi olla myös yrityksen perustamista turvallisempi ja helpompi tapa yrittäjäksi ryhtymiselle.
Tähän oppaaseen on koottu case-tarinoita kasvusta yrityskauppojen avulla, asiantuntijoiden vinkkejä onnistuneeseen omistajanvaihdokseen sekä käytännölliset muistilistat yrityksen ostajalle ja myyjälle.
-
Askelittain omistajanvaihdokseen
Pienenkin yrityksen omistajanvaihdos koostuu monista eri toimenpiteistä ja selvitettävistä asioista. SeAMKin ja Etelä-Pohjanmaan Yrittäjien Pienten maaseutuyritysten omistajanvaihdoksilla kasvua ja hyvinvointia -hankkeen videoista saat motivaatiota ja vinkkejä vaihdoksen valmisteluun ja läpiviemiseen sekä ostajan että myyjän näkökulmista.
Yrityksen kehittäminen yrityskaupoilla
-
Mikroyrittäjän omistajanvaihdoskartoitus
Työkalussa käydään läpi kysymysten kautta mikroyrittäjän omistajanvaihdostilanne ja sovitaan jatkotoimenpiteistä. Työkalu toimii starttina mikroyrittäjän omistajanvaihdosprosessissa. Muistilistamainen dokumentti auttaa etenkin yritysneuvojia työssään mikroyrittäjien kanssa.
Työkalu on kehitetty osana Omistajanvaihdos osana liiketoiminnan kehittämistä ja kasvua -hanketta, joka on saanut rahoitusta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.
-
Aloita yrityksen myynti
Yrityksen myynti on pitkä prosessi, jossa on suositeltavaa hyödyntää asiantuntijoiden apua. Nyt voit selvittää, miten päästä alkuun yrityksen myynnissä. SeAMKin Aloita yrityksen myynti -kehittämistyökalu on kysely, josta saa vastauksien perusteella suosituksen jatkotoimenpiteistä.
Työkalu on kehitetty osana Kilpailuetua liiketoiminnan omistajanvaihdoksilla ja markkinaorientaatiolla -hanketta, joka on saanut rahoitusta Keski-Suomen ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.
-
Yritysostomahdollisuuksien kartoitus
Työkalun avulla voidaan käydä kartoituskeskustelu yritysostojen hyödyntämismahdollisuuksista sekä valmistella tarvittavia jatkotoimia. SeAMKissa kehitetty työkalu on tarkoitettu erityisesti liiketoiminnan asiantuntijoille.
Työkalu on kehitetty osana Omistajanvaihdos osana liiketoiminnan kehittämistä ja kasvua -hanketta, joka on saanut rahoitusta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.
-
Liiketoimintakauppoja hyödyntävä strategia
Työkalun sisällön perusteella voivaan suunnitella ja toteuttaa yritykselle prosessi, jolla liiketoimintakauppojen hyödyntäminen otetaan osaksi yrityksen strategiaa. Työkalu on tarkoitettu ensisijaisesti kokeneille liiketoiminnan asiantuntijoille.
Työkalu on kehitetty osana Omistajanvaihdos osana liiketoiminnan kehittämistä ja kasvua -hanketta, joka on saanut rahoitusta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.
-
Yritysoston strateginen johtaminen pk-yrityksessä
Työkalu on tarkoitettu antamaan kokonaiskuva yritysoston johtamisesta alkaen ostoidean syntymisestä tavoitellun kasvun ja kehityksen saavuttamiseen. Työkalua voivat hyödyntää yrttäjien lisäksi myös kouluttajat ja asiantuntijat.
Työkalu on kehitetty osana Kilpailuetua liiketoiminnan omistajanvaihdoksilla ja markkinaorientaatiolla -hanketta, joka on saanut rahoitusta Keski-Suomen ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.
-
Haltuunottosuunnitelman laatiminen
Haltuunotto ja liiketoiminnan kehittäminen ratkaisevat suurelta osin yritysoston onnistumisen. Työkalu on tarkoitettu antamaan kuva onnistuneesta ostokohteen haltuunotosta sekä tuomaan ohjeita haltuunottosuunnitelman laatimiseen. Työkalua voivat hyödyntää yrittäjät, yritysjohto ja asiantuntijat.
Työkalu on kehitetty osana Kilpailuetua liiketoiminnan omistajanvaihdoksilla ja markkinaorientaatiolla -hanketta, joka on saanut rahoitusta Keski-Suomen ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.
-
Toimintamalli omistajanvaihdokseen
Tämän osion kautta pääset tarkastelemaan ”Omistajanvaihdoksella naisten yritykset kasvuun” –hankkeessa toteutettua toimintamallia, joka kattaa osiot yrityksen osto, yrityksen myynti ja yrityksen kasvu. Kaikki osiot sisältävät koulutusmateriaaleja (myös videoita) ja käytännöllisiä työkaluja oman yrityksen ja yrittäjyyden tulevaisuuden suunnittelun tueksi.
Lisätiedot
Työkaluja yrittäjyyteen
-
Hybridiyrittäjän identiteettityökalu
Tämä hybridiyrittäjän identiteettityökalu auttaa sinua tunnistamaan identiteettisi keskeiset ulottuvuudet suhteessa työn tekemiseen ja hyvinvointiin. Voit reflektoida omaa toimintaasi ja voimavarojasi sekä profiloida yrittäjyysidentiteettiäsi.
-
Hybridiyrittäjän työkirja
Työkirja on suunnattu hybridiyrittäjille, mutta harjoituksia voivat hyödyntää myös yrittäjiä tukevat tahot ja oppilaitokset. Kirja sisältää täytettäviä tehtäviä, jotka käsittelevät hybridiyrittäjän hyvinvointia ja liiketoimintaa.
-
Yrityksen onnistumisopas
Yrityksen onnistumisopas toimii yrittäjän työkaluna ja se on kehitetty erityisesti vastaamaan alkuvuosien haasteisiin.
Lisätiedot
Työkaluja matkailualan yrityksille
-
Asiakasymmärryksen työkalu matkailualan pk-yrityksille
Asiakasymmärryksen työkalun tarkoituksena on auttaa matkailuyritystä hahmottamaan, missä asioissa yrityksessä olisi kehitettävää asiakasymmärrykseen liittyen. Yrityksen menestymisen kannalta on tärkeää, että yritys osaa hankkia tietoa asiakkaiden nykyisistä ja tulevista tarpeista sekä soveltaa tietoa oman toimintansa kehittämiseen. Työkalu antaa välittömän palautteen siitä, mitkä osa-alueet ovat yrityksessä hyvällä tasolla ja mitkä vaativat vielä kehittämistä.
Lataa tästä Asiakasymmärryksen työkalu matkailualan pk-yrityksille »
-
Markkinaorientaation kehittäminen matkailualalla
Työkalu tarjoaa yritykselle apua markkinaorientaation kehittämiseen. Markkinaorientaatiolla tarkoitetaan sitä, kuinka yritys kerää asiakas- ja kilpailijatietoa sekä hyödyntää sitä palveluidensa kehittämisessä. Työkalua käytetään työpajassa, johon on hyvä varata aikaa 2-3 h. Tätä ennen on hyvä käyttää asiakasymmärryksen työkalua (löytyy SeAMKin kehittämistyökaluista yrityksille kohdasta matkailu), joka nopeasti osoittaa tärkeimmät kehittämiskohteet. Tässä työpajassa mietitään konkreettiset kehittämistoimenpiteet.
Lataa Markkinaorientaation kehittämisen työkalu matkailualalle »
-
Brändityökalu matkailualan yrittäjille
Työkalun tavoitteena on auttaa matkailualan yrittäjää kehittämään omaa brändiään. Työkalun avulla yrittäjä voi analysoida omaa brändiään ja löytää tärkeimmät askeleet kehittämiseen. Työkalua käytetään työpajassa (varaa aikaa n. 2-3 h), johon on hyvä osallistua yrittäjän lisäksi myös muut yrityksen kehittämisessä mukana olevat työntekijät.
-
Strategisen uudistumisen työkalut
Kehittämissuuntautuneisuus -työkalu
Kehittämissuuntautuneisuudella tarkoitetaan yrityksen kykyä toimia innovatiivisesti (tuottaa uusia ideoita), proaktiivisesti (ennakoida tulevaisuuden muutoksia ja toimia niiden mukaan) sekä riskinottoa (kykyä ja halua ottaa hallittua riskiä, koska kaikki uusi sisältää aina tietyn määrän riskiä). Vastaa esitettyihin väittämiin, niin saat graafisen palautteen. Esitettyjen väittämien avulla voit myös lähteä miettimään, mitä kehitettävää ko. osa-alueeseen kuuluu. Pääset hyvin aiheeseen sisälle katsomalla ensin videon yrityksen itsearvioinnista osana strategista kehittämistä.
Katso tästä Itsearviointityökalu -video »
Lataa tästä Kehittämissuuntautuneisuus -työkalu »Yrityksen strateginen kehittäminen – kehittämistyökalu matkailualan yrityksille
Ennakointi on tärkeä osa yrityksen strategista kehittämistä. Prosessissa käytetään työkaluja, joilla kyetään mahdollisimman järjestelmällisesti etsimään, tunnistamaan, analysoimaan ja tulkitsemaan olemassa olevaa tulevaisuustietoa. Seuraavassa esitetään tulevaisuussuuntautunut strategian kehittämisprosessi. Sen jälkeen voit siirtyä työkaluihin, joilla voit työstää yrityksellesi uuden tulevaisuussuuntautuneen strategian. Pääset hyvin aiheeseen sisälle katsomalla ensin videon ennakoinnin merkityksestä osana yrityksen strategista kehittämistä.
Katso tästä Ennakointityökalut -video »
Lataa tästä Kehittämisprosessin kuvaus työkaluineen »Yhteistyön onnistumisen suunnittelu
Yhteistyön onnistumisen suunnittelu –työkalu auttaa matkailualan yrittäjää arvioimaan millä tasolla yritys on yhteistyön suunnittelussa ja/tai sen toteuttamisessa. Arvioinnissa huomioidaan yhteistyön tekeminen asiakkaiden, toiminnan, verkoston ja talouden näkökulmista.
Lataa tästä Yhteistyön onnistumisen suunnittelun työkalu »
Verkostoituminen ja yhteistyö
Työkalun tavoitteena on auttaa matkailualan yrittäjää arvioimaan minkälaista yhteistyötä yritys tekee muiden alan yritysten kanssa. Arviointitehtävän jälkeen voit tutustua tarkemmin erilaisiin yhteistyömuotoihin ja mitä näkökulmia on hyvä ottaa huomioon yhteistyötä suunniteltaessa.
Lataa tästä Verkostoitumisen ja yhteistyön työkalu »
Lataa tästä Verkostoituminen ja sen muodot -esitys » -
Matkailun digitalisaatio
Matkailuala on digitalisoitunut ja digitalisoituu jatkuvasti. Yrittäjä voi hakea menestyksen mahdollisuuksia hyödyntämällä sähköisiä myynti- ja jakelukanavia omassa liiketoiminnassaan ja huomioida myös asiakkaan rooli yrityksen myynninedistämistoimissa. Yrittäjä voi digitalisoida omaa liiketoimintaansa resurssien säästämiseksi ja toiminnan tehostamiseksi.
Alla olevissa videoissa käsitellään matkailun digitalisaatiota. Videoissa on hyödyllisiä vinkkejä kuinka hyötyä digitaalisuudesta ja miten menestyä muuttuvassa toimintaympäristössä.
Katso tästä Matkailun digitaalinen liiketoiminta – 8 vinkkiä yrittäjälle -video »
Katso videolta, kuinka menestyä muuttuvassa toimintaympäristössä »
-
Verkossa ketterästi – tiedonhankinnan työkalupakki
Verkossa ketterästi – tiedonhankinnan työkalupakki (Haasio, Ari 2022)
Tiedonhankintaa käsittelevän oppaan tarkoituksena on auttaa matkailuyritystä hahmottamaan, mitä kaikkea tiedonhaku on ja miten esimerkiksi ammatillista tietoa voi etsiä verkosta erityishakujen avulla. Oppaassa kerrotaan vinkkejä erityisesti siihen, miten voi tehostaa tiedonhakua ja löytää tarvitsemansa tiedon entistä nopeammin, tehokkaammin ja luotettavammin.
-
Matkailuyrityksen digiopas
Matkailuyrityksen digiopas (Toim. Latvala, Anne-Mari & Karjalainen, Sini 2022)
Matkailuyrityksen digiopas on tarkoitettu käytännönläheiseksi työkirjaksimatkailualan yrityksille. Oppaasta voi olla apua, mikäli matkailuyrityksessä pohditaan esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: Miten hyödyntää paremmin digitaalisuuden suomia mahdollisuuksia yrityksessä? Mitä tarkoitetaan digitaalisella asiakaspolulla? Miten parantaa yrityksen näkyvyyttä ja löydettävyyttä verkossa? Miten hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissa? Oppaan jokaisesta luvusta löytyy tiivis johdanto aiheeseen sekä pohdintatehtäviä, jotka auttavat tarkastelemaan asioita käytännönläheisesti yrityksen näkökulmasta.
-
Etelä-Pohjanmaan matkailun myyntivaltit
Myyntivaltti on vetovoimatekijä, joka saa matkailijan kiinnostumaan alueesta ja vierailemaan Etelä-Pohjanmaalla. Jokainen Etelä-Pohjanmaan alueen matkailun parissa toimiva voi hyödyntää myyntivaltteja ja niihin liittyviä sisältöjä omaan toimintaansa sopivalla tyylillä. Mitä useampi Etelä-Pohjanmaan matkailutoimija nostaa myyntivalttien sisältöjä esiin omassa toiminnassaan, sitä vahvemmaksi voimme yhdessä kehittää alueen matkailun tunnettuutta ja vetovoimaa.
-
XR-teknologioiden hyödyntäminen matkailussa
Miten hyödyntää eri teknologioita yrityksen markkinoinnissa, asiakaspalvelussa ja uusien tuotteiden luomisessa?
XR-teknologiat osana matkailijan asiakaspolkua -hankkeessa on suunniteltu ja toteutettu esimerkkejä XR-teknologian hyödyntämisestä matkailutoimialalla. Hankkeessa toteutettiin yhteensä viisi eri demokokeilua matkailualalle soveltuvana esimerkkinä eri näkökulmista sekä videotyökirja toteutuksista.
-
Keskustellen työkuntoon – Työkalu työyhteisön ja työhyvinvoinnin kehittämissuunnitelmaan
Työkalun eli Keskustellen työkuntoon – Työyhteisön ja työhyvinvoinnin kehittämissuunnitelman (Loppela 2004) avulla voidaan kehittää yritystoimintaa suunnitelmallisesti ja samanaikaisesti liiketoiminta ja työhyvinvointi huomioiden. Kehittämistavoitteita eli kehittämiskohteita tarkastellaan eri näkökulmista työnantaja, työntekijä ja asiakas huomioiden.
Työkalu on helppokäyttöinen. Apunasi on myös täyttöohje sekä kuvitteellinen esimerkki siitä, mitä suunnitelmaan voi kirjata.
Työkalu sopii myös yksinyrittäjälle.
Lisätiedot
Asiantuntija, tki
erikoisala: Matkailuyrittäjyys, matkailun tiedolla johtaminen
sähköposti
Elina.Jarvinen(a)seamk.fi
puhelin
Lehtori
erikoisala: Matkailuyrittäjyys, matkailututkimus, Green care
sähköposti
Sanna.Jyllila(a)seamk.fi
puhelin
Työkaluja ja oppaita tapahtuma-alan yrityksille
-
Virtuaalitapahtumista uutta liiketoimintaa Etelä-Pohjanmaalle -opas
Tapahtumatuotantoon on tullut digitaalinen ulottuvuus, jota ei voi enää sivuttaa. Tapahtuma-alan digitalisaatio on tullut jäädäkseen ja edellyttää uudistumiskykyä tapahtuma-alan toimijoilta. Miten voisit luoda uutta liiketoimintaa virtuaalitapahtumien ja yritysyhteistyön avulla?
Tutustu Virtuaalitapahtumista uutta liiketoimintaa oppaaseen ja kokeile 3D-mallinnettuja kohteita Seinäjoella: Aalto-keskus, Seinäjoen Keskustori ja Piirin alue. Kuuntele ja katsele aiheesta toteutetut videot ja podcastit sekä perehdy aiheeseen artikkelien ja selvitysten kautta.
Työkaluja valmistavan teollisuuden yrityksille
-
Digi-opas valmistavan teollisuuden pk-yrityksille
Ketterä teollisuus –hankkeessa laadittiin 32-sivuinen Digi-opas valmistavan teollisuuden pk-yrityksille hankkeen aikana havaituista seikoista, jotka niiden tulee ottaa huomioon valmistautuessaan käyttöönottamaan teollista internetiä ja kehittäessään digitaalisen valmistuksen osaamistaan. Digi-opasta päivitettiin säännöllisesti hankkeen edetessä.
Digi-oppaan sisältö kattaa seuraavat kokonaisuudet:- Megatrendit maailmalla
- Teollisuus 4.0
- Ennusteita 2018
- Digitalisaation muutoksen vaiheet
- Muutoksen ajurit
- Haasteet
- CPS-linja (SeAMK)
- CPS-linja – Dashboards (TTY)
- Digital Factory Akatemia
- Yhteistyön mahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla
Lisätiedot
Työkaluja sosiaali- ja terveysalan yrityksille
-
Tulevaisuuden ennakoinnin työkalu sosiaali- ja terveysalan pk-yrityksille
Työkalu mahdollistaa tulevaisuustietoon perustuvien skenaarioiden tekemisen. Tulevaisuuskuvat auttavat varautumaan erilaisiin tilanteisiin.
-
Kirjoitetaan yrityksen tulevaisuus uusiksi: Tulevaisuuskestävä strategia
Strategiatyöllä mahdollistetaan organisaation pitkän aikavälin toimintaa. Tämä työkalupakki tarjoaa helposti omaksuttavia työkaluja erilaisiin tilanteisiin.
-
Sote-yrityksen yksinkertaistettu strategiaprosessi
Työkalu on tarkoitettu yrityksille ja organisaatioille, joilla on vähän tai ei lainkaan kokemusta strategiatyöstä. Prosessi sisältää kuusi vaihetta, jotka auttavat organisaatiota strategiatyössä.
-
Askelmerkkejä SOTE-alan yrityksen myyntiin
Oheinen testi on tarkoitettu sote-alan yrittäjille. Vastaamalla muutamaan yrityksen myyntiin liittyvään kysymykseen saat niiden pohjalta tiiviin yhteenvedon, jota voit hyödyntää yrityskaupan valmistelussa.
Kysymyksiin vastataan kyllä/ei ja vastaaminen onnistuu muutamassa minuutissa. Kysymykset ja vastausten pohjalta muodostuvan tulostettavan yhteenvedon ovat toteuttaneet kokeneet omistajanvaihdosasiantuntijat.
Testistä on omat versiot yrityksen myyntiä suunnittelevalle yrittäjälle ja yritykselle.
Lataa Yrityksen myyjä, yrityksen omistaja -testi »
Lataa Myyjäyritys, yrityksen liiketoiminnan tai sen osan myynti -testi »
-
Askelmerkkejä SOTE-alan yrityksen ostoon
Oheinen testi on tarkoitettu sote-alan yrittäjille tai sellaiseksi aikoville. Vastaamalla muutamaan yrityksen ostoon liittyvään kysymykseen saat niiden pohjalta tiiviin yhteenvedon, jota voit hyödyntää yrityskaupan valmistelussa.
Kysymyksiin vastataan kyllä/ei ja vastaaminen onnistuu muutamassa minuutissa. Kysymykset ja vastausten pohjalta muodostuvan tulostettavan yhteenvedon ovat toteuttaneet kokeneet omistajanvaihdosasiantuntijat.
Testistä on omat versiot yrityksen ostoa suunnittelevalle yrittäjälle ja yritykselle.
Lataa Yrityksen ostaja, yritystoiminnan yrityskaupalla aloittava -testi »
Lataa Ostajayritys, yrityksen laajentaminen yritysostolla -testi »
-
Asiakasymmärryksen työkalu sote-yrityksille
Asiakasymmärryksen työkalun tarkoituksena on sosiaali- ja terveysalan yritystä hahmottamaan, missä asioissa yrityksessä olisi kehitettävää asiakasymmärrykseen liittyen. Yrityksen menestymisen kannalta on tärkeää, että yritys osaa hankkia tietoa asiakkaiden nykyisistä ja tulevista tarpeista sekä soveltaa tietoa oman toimintansa kehittämiseen. Työkalu antaa välittömän palautteen siitä, mitkä osa-alueet ovat yrityksessä hyvällä tasolla ja mitkä vaativat vielä kehittämistä.
Lataa tästä Asiakasymmärryksen mittaristo sote-yrityksille »
- Markkinaorientaation kehittäminen sote-alalla
- Omistajanvaihdosten prosessimalli
- Tiedota yrityksesi tarjonnasta: Markkinointi- ja myyntijärjestelmä
-
Brändi ja sen kehittäminen
Työkalu on tuotettu Pk-yritykset sote-polulla kasvuun -hankkeessa.
-
Digiopas
Tunnista digitaalisuuden ja teknologian luomia mahdollisuuksia sote-alalla. Digioppaasta saa saat hyvät vinkit siihen, mistä palveluntuottaja voi lähteä liikkeelle.
-
Talouden johtaminen
Talouden suunnittelu
Talouden suunnittelussa on tehtävä vaihtoehtoisia suunnitelmia eli laskelmia. Työkalussa esitellään tyypillisimpiä menetelmiä laskelmien tekemiseen.
Talouden tärkeimmät tunnusluvut selitettyinä
Tilinpäätös ja tilinpäätöksestä saatavat tunnusluvut ovat olennaisia toiminnan taloudellisessa analysoimisessa. Työkalu kertoo mitä tärkeimmät tunnusluvut ovat. Talouslukujen ymmärtäminen ja soveltaminen ovat entistä keskeisemmässä roolissa, jotta selviydytään tulevaisuuden muutoksista ja haasteista. Työkalun avulla voit tehdä arvion taloudellisesta tilasta.
Yrityksen taloudelliset tunnusluvut
Yrityksen taloudellisten tunnuslukujen tarkastelun avulla voidaan analysoida organisaation tilaa ja toimintaa. Työkalussa opastetaan kirjanpitoraportista saatavien lukujen hyödyntämistä.
Talousohjauksen tilannekartoitus
Talousjohtamisessa tulee huomioida budjetti, kassavirtaan vaikuttavat asiat ja toiminnan tavoitteet. Tutustu, kuinka voit kartoittaa tämänhetkisen tilanteen ja saada vinkkejä kehittämiseen.
-
Yritystoiminnan vahvistaminen – ennakoi, innovoi ja hallitse riskejä
Muutoksiin ennakolta varautuvat ja innovatiiviset yritykset pärjäävät myös taantumien aikana parhaiten. Riskinoton taso yritysten välillä ja yrityksissä eri ajankohtina vaihtelee, samoin siihen liittyvät riskitasot. Tässä työkalussa on kaksi osiota. Testillä mitataan ennakointia, innovatiivisuutta ja riskien hallintaa. Testistä saadun palautteen avulla voi tutustua tarkemmin osioon, jossa kerrotaan millaisilla tavoilla eri osa-alueita voi ryhtyä kehittämään.
Testi koostuu 20 väittämästä, joihin vastaaminen onnistuu noin 15 minuutissa.
-
Vaikuttavuuden mittaaminen
Palvelun ostajia kiinnostaa, mitä vastinetta he saavat rahalleen. Vaikuttavuuden mittaaminen on yksi keino tuottaa tietoa siitä, mitä asiakas saa ja voi odottaa saavansa ostaessaan palvelun. Samalla se on oman ammattitaidon esiin nostamista. Mitattu tieto auttaa asiakasta vertailemaan palveluja ja löytämään itselleen sopivimman. Vaikuttavuuden mittaaminen on laaja kokonaisuus. Tämä tietopaketti auttaa alkuun ja sisältää vinkkejä lisätiedon etsimiseen.
Lisätiedot
Asiantuntija, tki
erikoisala: EU projektien toteutus
sähköposti
Salla.Kettunen(a)seamk.fi
puhelin
Työkaluja ruoka-alan yrityksille
-
Hyvät toimintamallit – uuden elintarvikeyrittäjän opas
Uuden yrityksen perustaminen on jännitysnäytelmä, joka tarjoaa mahdollisuuden muuttaa luovia ideoita ja intohimoja menestyväksi yritystoiminnaksi. Uutta yritystä ei voi kuitenkaan perustaa lennosta. Perustaminen vaatii suunnitelmallisuutta ja päättäväisyyttä. Olemme koonneet KORU – koulutuksella ruokamaakunta nousuun -hankkeessa tämän oppaan, jonka avulla saat luotua yritysideastasi toimivan yrityksen. Tässä oppaassa keskitymme elintarvike- ja liiketoiminnan perusteisiin, asiakastarpeen tunnistamiseen, tuotekehitysosaamiseen, laadunvalvontaan sekä energia ja kiertotalouteen.
Uuden yrityksen aloittaminen voi olla haastavaa, mutta myös palkitsevaa. Pidä tavoitteesi selvänä ja ole valmis tekemään kovasti töitä unelmasi eteen. Muista myös, että epäonnistumiset ovat osa matkaa, ja niistä voi oppia paljon. Usko itseesi ja unelmiisi, niin voit saavuttaa mitä tahansa uudella yritykselläsi!
-
Opas korkean lisäarvon PREMIUM-tuotteen kehittämiseen kuluttajaa kuunnellen
Kun maailma myllertää, tuo ruoka lohtua sekä pakokeinon arjesta. Säästökuurista huolimatta, erityisen erottuvat, korkean lisäarvon PREMIUM-tasoiset elintarvikkeet ovat kuluttajien oikotie päivittäiseen nautintoon ja hemmotteluun. Erityisesti lähiruokaan liitetään jo valmiiksi mielikuva laadusta ja elämyksistä. Tätä mielikuvaa kannattaa hyödyntää, kun lähiruokatuotteiden halutaan erottuvan entisestään.
Kuluttaja on mikro- ja pk-kokoisten elintarvikeyritysten alihyödynnetty voimavara, kun tuotteesta halutaan tehdä asiakkaan silmissä erityisen erottuva. Tuotekehityksen tiimellyksessä on helppo unohtaa, että kuluttajan tarpeiden ja halujen ymmärtäminen ja täyttäminen on ruoka- ja juomatuotteiden menestyksen avain. Kuluttajan ottaminen mukaan tuotekehitykseen luo tiiviimmän tunnesiteen tuotteeseen, tarjoaa yritykselle monenlaista arvokasta tietoa tuotekehityksen tueksi sekä luo mahdollisuuden erottua kilpailijoista.
Erityisen erottuvia elintarvikkeita! -opas on osa Seinäjoen ammattikorkeakoulun PREMIUM – erityisen erottuvat elintarvikkeet -hankkeen toimenpiteitä ja koottu kesällä 2023. Oppaan työryhmässä ovat olleet mukana projektipäällikkö Elina Huhta sekä asiantuntijat Merja Mäkipelkola ja Lotta Haapala.
Oppaaseen on tiivistetty vinkkejä ja ideoita siihen, miten kehität tuotteesi erityistä erottuvuutta eri sukupolvien kuluttajia kuunnellen. Oppimisentäyteisiä lukuhetkiä!
-
Opas ruokahävikin vähentämiseen ammattikeittiöissä
Tämä opas on toteutettu osana Wasteless-hanketta, jonka keskeinen tavoite on vähentää ruokahävikin kokonaismäärää 20 prosenttia julkisissa ruokapalveluissa. Hankkeen tavoitteena on kehittää ruokapalvelujen ruokahävikin seurantaa tehokkaammaksi, sekä vaikuttaa hävikin vähentämiseen muun muassa reseptiikan ja digitaalisen mittaamisen kautta.
Opas on suunnattu julkisten ammattikeittiöiden ruokapalveluhenkilöstölle, ja sen tarkoituksena on antaa vinkkejä ruokahävikin vähentämiseen ruokapalveluissa.
-
Opas ja työkalu muutosjoustavuuden parantamiseen elintarvikeyrityksissä
Muutoskyvykkyyden ja -joustavuuden eli resilienssin vahvistaminen on alati nopeampaan muuttuvassa maailmassa yksi keskeisimmistä pk-yritysten haasteista. YDIRE-hankkeessa tuotetut muutosjoustavuuden työkalu ja opas auttavat lähiruokayrityksiä pohtimaan, analysoimaan ja kehittämään yritystoiminnan resilienssiä.
Muutosjoustavuudesta menestystä – opas lähiruokayrityksille tutustuttaa sinut muutosjoustavuuden käsitteen perusteisiin sekä muuttuvan toimintaympäristön tarkasteluun. Mukana on vinkkejä, tehtäviä ja pohdintakysymyksiä oman yrityksen tilanteen tarkasteluun.
Lataa PDF-opas omalle koneellesi täältä.
Muutosjoustavuuden työkalun avulla lähiruokayritykset voivat verrata omaa muutosjoustavuuden eli resilienssin tasoa suhteessa muihin eteläpohjalaisiin ruoka-alan yrityksiin. Työkalussa yritykset vastaavat kysymyspatteristoon ja tämän jälkeen saavat arvion yrityksen muutosjoustavuuden tasosta eri osa-alueilla. Lopuksi työkalu antaa vinkkejä muutosjoustavuuden kehittämiseen yrityksen liiketoiminnassa.
Lataa muutosjoustavuuden Excel-työkalu täältä.
Työkalu on toteutettu osana YDIRE – yritysten välisen yhteistyön ja resilienssin avulla kohti resilienssi lyhyissä elintarvikeketjuissa -hanketta ja sen ovat kehittäneet projektikumppanit Vaasan yliopistosta, Helsingin yliopiston Ruralia-instituutista sekä Seinäjoen ammattikorkeakoulusta.
-
IKE-hiilijalanjälkilaskuri elintarvikeprosesseille
IKE-hiilijalanjälkilaskuri on Ilmastokestävät elintarvikeprosessit -hankkeessa luotu Microsoft Excel -pohjainen työkalu tuottamaan tietoa elintarviketuotteiden valmistuksesta syntyvien kasvihuonekaasupäästöjen suuruusluokasta ja hiilijalanjäljestä. Työkalu huomioi käytettävät raaka-aineet, pakkausmateriaalit, jätteet ja sivuvirrat, energiankulutuksen sekä logistiikan. Itse laskurin lisäksi työkaluun kuuluu helposti seurattava laskentaohjeistus sekä tulostettava raportointipohja arviointituloksista.
IKE-hiilijalanjälkilaskuri on tallennettava tietokoneen kovalevylle samaan kansioon yhdessä IKE-hiilijalanjälkilaskurin käyttöoppaan sekä tulostettavan raportointipohjan kanssa, että nämä saadaan toimimaan yhdessä. Ohjeistus- ja raportointiominaisuudet eivät siis toimi, jos laskuri on tallennettu verkkosijaintiin, kuten esim. Microsoft OneDriveen. Tämän lisäksi on käynnistyksen yhteydessä hyväksyttävä VBA-makrojen käyttö.
HUOM! Word-tiedostojen nimet on muokattava alla olevin muotoihin toiminnan varmistamiseksi!
– IKE-hiilijalanjälkilaskurin käyttöopas
– IKE-hiilijalanjälkilaskurin raportin pohjaIKE-hiilijalanjälkilaskurin käyttöopas
Lisätiedot
Asiantuntija, tki
sähköposti
Taina.Seppala-Kolkka(a)seamk.fi
puhelin
Talous- ja velka-asioiden käsittelyyn työkaluja
-
Asiakkaan kohtaaminen ja tukeminen talous- ja velka-asioissa
Tämän työkalupakin lähtökohtana ovat olleet sosiaalialan ammattilaisten toiveet taloussosiaalityössä helposti hyödynnettävissä olevista työkaluista asiakkaiden kanssa, joilla on talous- ja velkaongelmia.
Tutustu Asiakkaan tukeminen ja kohtaaminen talous- ja velka-asioissa -työkalupakettiin tästä »
-
Talous- ja velka-asiat puheeksi ryhmissä
Tämän työkalupakin lähtökohtana ovat olleet sosiaalialan ammattilaisten toiveet taloussosiaalityössä helposti hyödynnettävissä olevista työkaluista asiakkaiden kanssa, joilla on talous- ja velkaongelmia.
Tutustu Talous- ja velka-asiat puheeksi ryhmissä -työkalupakettiin tästä »
Lisätietoja
(Verkkosivuilla on ennen 23.9.2018 julkaistuja tiedostoja (esim. Word, PowerPoint, PDF) sekä ennen 23.9.2020 julkaistuja videoita, jotka eivät ole digipalvelulain piirissä. Nämä tiedostot ja videot voivat olla ei-saavutettavassa muodossa, koska niitä ei tarvita keskeneräisen asian hoitamiseen eivätkä ne ole asioinnin hoitamiseksi oleellisia. Verkkosivuilla on myös ei-saavutettavaa sisältöä.)