Kehittämistyökalut yrityksille ilmaiseksi | SeAMK.fi

Kehittämistyökalut yrityksille ja muille organisaatioille

Työkaluja ja oppaita yrityksen kasvattamiseen ja kehittämiseen

Lisätiedot

Punertavahiuksinen nainen seisoo petroolinvärinen mekko päällään.

Joensuu-Salo, Sanna

Tutkijayliopettaja, dosentti

erikoisala

markkinointi, yritysten kasvu, yrittäjyyskasvatus

sähköposti

puhelin

+358408680144

Vaaleahiuksinen nainen seisoo kädet puuskassa.

Tiina Hietala

Aluekehittäjä

erikoisala

Kansainvälinen osaaminen, projektiosaaminen, pk-yritysten digitalisaatio

sähköposti

puhelin

+358408304983

Henkilökuva.

Koivupuisto, Mika

TKI-asiantuntija, yrittäjyys ja kasvu

sähköposti

puhelin

+358400368221

Työkaluja yritysten kestävän liiketoiminnan kehittämiseen

  • KIERTOTALOUDEN ROADMAP - Kiertotalouden ensiaskeleet pk-yrityksille

    Opas pk-yrityksille kiertotalouden mukaisen liiketoiminnan aloittamiseen erityisesti Etelä-Pohjanmaan pk-teollisuuden tarpeisiin. Opas ja sen tukimateriaali toimivat myös työkaluna yrityksen sisäisessä kehitystyössä. Materiaali on sovellettavissa myös muille kuin teollisuuden toimialoille. Opas tukee yritysten omatoimista työskentelyä kiertotalouden tarjoamien liiketoimintamahdollisuuksien kartoittamiseksi ja omien ensiaskeleiden suunnittelemiseksi kohti kiertotaloutta.

    Roadmapin avulla yritys voi järjestää organisaatiossaan esimerkiksi ääniohjatun työpajan, jonka lopputuloksena yritys tietää, mitä kiertotaloudella halutaan heidän yrityksessään tavoitella, mitkä kiertotalouden liiketoimintamallit soveltuvat parhaiten heidän yritykseensä, ja millaisilla lyhyen aikavälin toimenpiteillä muutosta voidaan lähteä yrityksessä toteuttamaan, askel kerrallaan.

    Tutustu oppaaseen täällä »

  • ILPO - Opas ilmastopäästöjen laskentaan pk-yritykselle

    ILPO on käytännönläheinen opas pk-yrityksen ilmastopäästöjen eli hiilijalanjäljen laskentaan. Oppaan lähtökohtana on, että hiilijalanjäljen laskenta ei tarvitse olla käyttäjälle ennestään tuttua, vaan oppaan avulla kaikki pääsevät vauhtiin. Itse laskennan ja sen tuloksen lukemisen lisäksi oppaassa kerrotaan, mikä hiilijalanjälki on ja mitä siitä on hyvä tietää ennen laskennan aloittamista, sekä miksi yrityksen kannattaa selvittää hiilijalanjälkensä ja miten sitä voi hyödyntää. Lisäksi oppaassa annetaan vinkkejä päästöjen vähentämistoimiin. ​

    Hiilijalanjälki voidaan laskea sekä yritykselle, että tuotteelle tai esimerkiksi palvelulle. Tietyt lainalaisuudet pätevät kaikessa hiilijalanjälkilaskennassa, mutta ILPO opastaa nimenomaan yrityksen hiilijalanjäljen selvittämiseen ja sen hyödyntämiseen.

    ILPO-oppaan löydät täältä »

  • Lisää kierroksia! Kiertotalousopas pk-yrityksille

    Lisää kierroksia! Opas pk-yrityksille kiertotalouden eri tasojen ja keskinäisten suhteiden hahmottamiseen, sekä kiertotalouden erilaisten liiketoimintamallien tunnistamiseen. Oppaassa voi käydä kattavan opastetun kierroksen kiertotalouden ulkokehiltä kohti ydintä, tai pureutua tiettyyn teeman.

    Opas soveltuu monipuolisesti erilaisten pk-yritysten tarpeisiin, joilla on halu ymmärtää kiertotalouden kokonaisuutta paremmin. Oppaan käyttö ei vaadi aiempaa tietämystä kiertotaloudesta, vaan lukija ohjataan aiheen pariin jäsennellysti.

    Tutustu työkaluun täällä »

  • HITU - Tuotteen hiilijalanjäljen laskentatyökalu

    Tämän laskentatyökalun avulla teollisuuden pk-yritykset voivat mallintaa tuotteidensa hiilijalanjälkiä koko tuotteen elinkaaren ajan, Elinkaaren vaiheisiin kuuluvat luonnonvarojen talteenotto, kuljetus ja jalostus raaka-aineiksi, raaka-aineiden kuljetus ja tuotteiden valmistus, valmiiden tuotteiden kuljetus ja jakelu, tuotteiden käyttö sekä tuotteiden hävittäminen.

    Lataa Excel-muotoinen laskentatyökalu käyttöösi täältä »

  • Riihi – kiertotaloussivusto

    Riihi on kiertotaloussivusto, joka kokoaa yhteen eteläpohjalaisesta näkökulmasta oleellista ja ajankohtaista kiertotaloustietoa ja toimijoita. Riiheen on koottu kiertotalouteen liittyvät ajankohtaiset uutiset ja Riihen tapahtumakalenterista löytyy teemaan liittyvät tapahtumat ja koulutukset. Riihen kattavasta materiaalipankista löytyy muun muassa työkaluja, oppaita, tallenteita ja linkkivinkkejä kiertotalousliiketoiminnan kehittämiseen. Riihen parvelle on koottu esimerkkejä alueen yritysten kiertotalousratkaisuista sekä listauksia toimijoista, jotka voivat omalla toiminnallaan edistää yritysten liiketoiminnan kehittämistä. Kokoamalla Riiheen materiaalia ja toimijoita edistetään tiedon ja osaamisen jalostumista uusiksi innovaatioiksi ja liiketoiminnan kasvuksi.

    Tutustu Riiheen täällä » 

  • Boost Your Eco!

    Boost Your Eco! -on eteläpohjalaisen pk-yrityksen ekoinnovaation malli, joka sisältää neljä työkalua ekoinnovaatioprosessin kehittämiseen yrityksessä. Työkalut on jaoteltu yrityksille, jotka ovat eri tasoilla ekoinnovaatioiden kehittämisessä. Mallin ja työkalut ovat toteuttaneet yhteistyössä Seinäjoen ammattikorkeakoulun, Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin ja Vaasan Yliopiston asiantuntijat.

    Tutustu malliin ja työkaluihin täällä »

  • Kiertotalousliiketoiminnan suunnittelutyökalut

    Ekoinnovointi ja kiertotalouden liiketoimintamahdollisuudet Etelä-Pohjanmaalla -hankkeessa tuotetut viisi (5) työkalua auttavat yritystä kehittämään kiertotalousliiketoimintaansa systemaattisesti. Työkalut ovat:

    1. Tietoisuus kiertotaloudesta ja sen hyödyistä sekä toteuttamisen esteistä
      2. Liiketoimintamallin suunnittelu
      3. Markkinahyväksynnän mittareita
      4. Kiertotalousliiketoiminnan kasvu ja kannattavuus
      5. Kiertotalousliiketoiminnan ei-taloudellisen menestymisen mittari

    Työkalujen käyttöön liittyy myös kaksi opasta, Opas kiertotalousliiketoiminnan suunnitteluun ja Ohjeita kiertotalousliiketoiminnan suunnittelutyökalujen käyttöön.

    Lisäksi hankkeessa on rakennettu Kiertotalousliiketoiminnan ei-taloudellisen menestymisen itsearviointimittari sekä Toimintaympäristön arviointi -itsearviointimittari.

    Työkaluihin ja oppaisiin pääset tutustumaan täällä »

  • Kiertotaloutta konepajoihin Etelä-Pohjanmaalla

    Kiertotaloutta konepajoihin Etelä-Pohjanmaalla -toimenpideohjelmasta on olemassa sekä lyhyt että pitkä versio. Lyhyt versio Kiertotaloutta konepajoihin Etelä-Pohjanmaalla selventää yrityksille tiivistetysti ja konkreettisesti, minkälaisilla toimenpiteillä yritykset voivat kehittää liiketoimintamallejaan ja hyödyntää kiertotaloutta. Pitkä versio Kiertotaloutta konepajoihin Etelä-Pohjanmaalla -toimenpideohjelma on suunnattu yritysten lisäksi julkisille toimijoille kiertotalouden edistämiseksi alueen yrityksissä. Pitkässä versiossa on kuvailtu kiertotalouden nykytilanne ja kehityskohteet eteläpohjalaisessa konepajateollisuudessa.

    Toimenpideohjelmiin voit tutustua täällä »

  • KIERTOLIIKE – kiertotaloudella kohti kestävämpää liiketoimintaa

    Lähde rakentamaan tulevaisuuskestävää liiketoimintaa aloittamalla oma kiertotalousmatkasi!

    Työkalun avulla saat käsityksen siitä, mitä kiertotalous oikeastaan on, ja mitä se voisi tarkoittaa juuri teidän liiketoimintanne näkökulmasta. Työkalu auttaa tunnistamaan monipuolisesti erilaisia kiertotalouden mahdollisuuksia, joista potentiaalisimmiksi tunnistettujen kohdalla konkretisoidaan ensimmäiset askeleet, joilla aloitat oman matkasi kohti kiertotaloutta.

    Tutustu Kiertotaloudella kohti kestävämpää liiketoimintaa -työkaluun täällä » 

  • Vastuullisuuden itsearviointityökalu ja vastuullisuustyönkäsikirja

    Itsearviointityökalu ja käsikirja opastavat siihen, miten vastuullinen toiminta ja kestävän kehityksen tukeminen saattelee yrityksen kokonaisvaltaisesti parempaan menestykseen. Molemmat työkalut on kehitetty
    Pienet vastuulliset yritykset: vastuullisuudesta kilpailukykyä koronan jälkeen -hankkeessa, jota on rahoittanut Euroopan Unionin sosiaalirahasto ja Keski-Suomen elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskus.

    Vastuullisuuden itsearviointityökalu »
    Vastuullisuustyönkäsikirja »

  • Vastuullisuusviestinnän opas

    Vastuullisuusviestinnän opas ohjaa vastuullisuustyötä aloittavia pieniä yrityksiä viestimään luotettavasti ja riittävällä laajuudella omasta vastuullisuudestaan. Huolellinen perehtyminen ja suunnittelu ovat arvokas pohja hyvälle viestinnälle. Vastuullisuusviestintä ei ole erillinen osa-alue, vaan sen tulisi olla integroituna osaksi yrityksen yleistä viestintästrategiaa. Vastuullisuusviestinnän tulee tukea yrityksen arvoja sekä heijastaa niitä kaikessa viestinnässä. Tämä opas antaa siihen valmiudet.

    Lataa vastuullisuusviestinnän opas täältä

Lisätietoja

Tummahuksinen nainen seisoo käsi lanteilla.

Mäki, Krista

Asiantuntija, tki

erikoisala

Kiertotalous, kestävä kehitys, ympäristöteknologia

sähköposti

puhelin

+358408300356

Vaalea pitkähiuksinen nainen seisoo toinen käsi lanteilla.

Könönen, Laura

Asiantuntija, tki

sähköposti

puhelin

+358408301244

Hietala, Heli

Projektipäällikkö

sähköposti

puhelin

+358408302028

Henkilökuva.

Koivupuisto, Mika

TKI-asiantuntija, yrittäjyys ja kasvu

sähköposti

puhelin

+358400368221

Työkaluja ja oppaita yritysten omistajanvaihdoksiin

  • Pöyrööt yrityskaupoilla

    SeAMK ja Pöyrööt-sarjakuva tarjoavat yhdessä tiiviin paketin omistajanvaihdoksesta. Sarjakuvan keinoin kerrotaan omistajanvaihdoksen mahdollisista karikoista. Näin lukija saa huumorin keinoin tietoa mm. kuinka kertoa myyntiaikeista, yrityskauppaan valmistautumisesta, hinnoittelusta ja omasta yrityksestä luopumisesta.

    Sarjakuva on tuotettu osana Kilpailuetua liiketoiminnan omistajanvaihdoksilla ja markkinaorientaatiolla -hanketta, joka on saanut rahoitusta Keski-Suomen ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.

    Lue Pöyrööt yrityskaupoilla -sarjakuva »

  • Pk-yrityksen omistajanvaihdosopas

    Onnistunut omistajanvaihdos turvaa yrityksen jatkuvuuden mutta omistajanvaihdokset ovat myös tärkeä kasvun väline. Yrityskaupoilla voidaan laajentaa omia markkinoita tai ottaa haltuun uusia liiketoiminta-alueita. Yrityskauppa voi olla myös yrityksen perustamista turvallisempi ja helpompi tapa yrittäjäksi ryhtymiselle.

    Tähän oppaaseen on koottu case-tarinoita kasvusta yrityskauppojen avulla, asiantuntijoiden vinkkejä onnistuneeseen omistajanvaihdokseen sekä käytännölliset muistilistat yrityksen ostajalle ja myyjälle.

    Tutustu oppaaseen »

  • Askelittain omistajanvaihdokseen

    Pienenkin yrityksen omistajanvaihdos koostuu monista eri toimenpiteistä ja selvitettävistä asioista. SeAMKin ja Etelä-Pohjanmaan Yrittäjien Pienten maaseutuyritysten omistajanvaihdoksilla kasvua ja hyvinvointia -hankkeen videoista saat motivaatiota ja vinkkejä vaihdoksen valmisteluun ja läpiviemiseen sekä ostajan että myyjän näkökulmista.

    Myy yritystä julkisesti

    Ketä mukaan yrityskauppaan?

    Varaa yrityskauppaan aikaa

    Yrityskaupan rahoitus

    Yrityksen kehittäminen yrityskaupoilla

    Yrityskaupan toteutustavat

     

  • Mikroyrittäjän omistajanvaihdoskartoitus

    Työkalussa käydään läpi kysymysten kautta mikroyrittäjän omistajanvaihdostilanne ja sovitaan jatkotoimenpiteistä. Työkalu toimii starttina mikroyrittäjän omistajanvaihdosprosessissa. Muistilistamainen dokumentti auttaa etenkin yritysneuvojia työssään mikroyrittäjien kanssa.

    Työkalu on kehitetty osana Omistajanvaihdos osana liiketoiminnan kehittämistä ja kasvua -hanketta, joka on saanut rahoitusta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.

    Lataa mikroyrittäjän omistajanvaihdoskartoitus -työkalu »

  • Aloita yrityksen myynti

    Yrityksen myynti on pitkä prosessi, jossa on suositeltavaa hyödyntää asiantuntijoiden apua. Nyt voit selvittää, miten päästä alkuun yrityksen myynnissä. SeAMKin Aloita yrityksen myynti -kehittämistyökalu on kysely, josta saa vastauksien perusteella suosituksen jatkotoimenpiteistä.

    Työkalu on kehitetty osana Kilpailuetua liiketoiminnan omistajanvaihdoksilla ja markkinaorientaatiolla -hanketta, joka on saanut rahoitusta Keski-Suomen ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.

    Linkki kyselyyn »

  • Yritysostomahdollisuuksien kartoitus

    Työkalun avulla voidaan käydä kartoituskeskustelu yritysostojen hyödyntämismahdollisuuksista sekä valmistella tarvittavia jatkotoimia. SeAMKissa kehitetty työkalu on tarkoitettu erityisesti liiketoiminnan asiantuntijoille.

    Työkalu on kehitetty osana Omistajanvaihdos osana liiketoiminnan kehittämistä ja kasvua -hanketta, joka on saanut rahoitusta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.

    Lataa Yritysostomahdollisuuksien kartoitus -työkalu »

  • Liiketoimintakauppoja hyödyntävä strategia

    Työkalun sisällön perusteella voivaan suunnitella ja toteuttaa yritykselle prosessi, jolla liiketoimintakauppojen hyödyntäminen otetaan osaksi yrityksen strategiaa. Työkalu on tarkoitettu ensisijaisesti kokeneille liiketoiminnan asiantuntijoille.

    Työkalu on kehitetty osana Omistajanvaihdos osana liiketoiminnan kehittämistä ja kasvua -hanketta, joka on saanut rahoitusta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.

    Lataa Liiketoimintakauppoja hyödyntävä strategia -työkalu »

  • Yritysoston strateginen johtaminen pk-yrityksessä

    Työkalu on tarkoitettu antamaan kokonaiskuva yritysoston johtamisesta alkaen ostoidean syntymisestä tavoitellun kasvun ja kehityksen saavuttamiseen. Työkalua voivat hyödyntää yrttäjien lisäksi myös kouluttajat ja asiantuntijat.

    Työkalu on kehitetty osana Kilpailuetua liiketoiminnan omistajanvaihdoksilla ja markkinaorientaatiolla -hanketta, joka on saanut rahoitusta Keski-Suomen ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.

    Yritysoston strategisen johtamisen työkalu »

  • Haltuunottosuunnitelman laatiminen

    Haltuunotto ja liiketoiminnan kehittäminen ratkaisevat suurelta osin yritysoston onnistumisen. Työkalu on tarkoitettu antamaan kuva onnistuneesta ostokohteen haltuunotosta sekä tuomaan ohjeita haltuunottosuunnitelman laatimiseen. Työkalua voivat hyödyntää yrittäjät, yritysjohto ja asiantuntijat.

    Työkalu on kehitetty osana Kilpailuetua liiketoiminnan omistajanvaihdoksilla ja markkinaorientaatiolla -hanketta, joka on saanut rahoitusta Keski-Suomen ELY-keskuksen kautta Manner-Suomen ESR-ohjelmasta.

    Lataa yrityksen haltuunottosuunnitelman työkalu »

  • Toimintamalli omistajanvaihdokseen

    Tämän osion kautta pääset tarkastelemaan ”Omistajanvaihdoksella naisten yritykset kasvuun” –hankkeessa toteutettua toimintamallia, joka kattaa osiot yrityksen osto, yrityksen myynti ja yrityksen kasvu. Kaikki osiot sisältävät koulutusmateriaaleja (myös videoita) ja käytännöllisiä työkaluja oman yrityksen ja yrittäjyyden tulevaisuuden suunnittelun tueksi.

    Hankkeen omille verkkosivuille »

Lisätiedot

Henkilökuva Elina Varamäestä.

Varamäki, Elina

Vararehtori

sähköposti

puhelin

+358408305189

Työkaluja yrittäjyyteen

Lisätiedot

Henkilökuva

Viljamaa, Anmari

Tutkijayliopettaja

sähköposti

puhelin

+358408302397

Kangas, Emilia

Yliopettaja

sähköposti

puhelin

+358408300323

Työkaluja matkailualan yrityksille

  • Asiakasymmärryksen työkalu matkailualan pk-yrityksille

    Asiakasymmärryksen työkalun tarkoituksena on auttaa matkailuyritystä hahmottamaan, missä asioissa yrityksessä olisi kehitettävää asiakasymmärrykseen liittyen. Yrityksen menestymisen kannalta on tärkeää, että yritys osaa hankkia tietoa asiakkaiden nykyisistä ja tulevista tarpeista sekä soveltaa tietoa oman toimintansa kehittämiseen. Työkalu antaa välittömän palautteen siitä, mitkä osa-alueet ovat yrityksessä hyvällä tasolla ja mitkä vaativat vielä kehittämistä.

    Lataa tästä Asiakasymmärryksen työkalu matkailualan pk-yrityksille »

    Englanninkielinen versio Asiakasymmärryksen työkalusta »

    Katso video Asiakasymmärryksen työkalusta »

  • Markkinaorientaation kehittäminen matkailualalla

    Työkalu tarjoaa yritykselle apua markkinaorientaation kehittämiseen. Markkinaorientaatiolla tarkoitetaan sitä, kuinka yritys kerää asiakas- ja kilpailijatietoa sekä hyödyntää sitä palveluidensa kehittämisessä. Työkalua käytetään työpajassa, johon on hyvä varata aikaa 2-3 h. Tätä ennen on hyvä käyttää asiakasymmärryksen työkalua (löytyy SeAMKin kehittämistyökaluista yrityksille kohdasta matkailu), joka nopeasti osoittaa tärkeimmät kehittämiskohteet. Tässä työpajassa mietitään konkreettiset kehittämistoimenpiteet.

    Lataa Markkinaorientaation kehittämisen työkalu matkailualalle »

  • Brändityökalu matkailualan yrittäjille

    Työkalun tavoitteena on auttaa matkailualan yrittäjää kehittämään omaa brändiään. Työkalun avulla yrittäjä voi analysoida omaa brändiään ja löytää tärkeimmät askeleet kehittämiseen. Työkalua käytetään työpajassa (varaa aikaa n. 2-3 h), johon on hyvä osallistua yrittäjän lisäksi myös muut yrityksen kehittämisessä mukana olevat työntekijät.

    Lataa tästä Brändityökalu matkailualan yrittäjille »

  • Strategisen uudistumisen työkalut

    Kehittämissuuntautuneisuus -työkalu

    Kehittämissuuntautuneisuudella tarkoitetaan yrityksen kykyä toimia innovatiivisesti (tuottaa uusia ideoita), proaktiivisesti (ennakoida tulevaisuuden muutoksia ja toimia   niiden mukaan) sekä riskinottoa (kykyä ja halua ottaa hallittua riskiä, koska kaikki   uusi sisältää aina tietyn määrän riskiä). Vastaa esitettyihin väittämiin, niin saat   graafisen palautteen. Esitettyjen väittämien avulla voit myös lähteä miettimään, mitä   kehitettävää ko. osa-alueeseen kuuluu. Pääset hyvin aiheeseen sisälle katsomalla   ensin videon yrityksen itsearvioinnista osana strategista kehittämistä.

    Katso tästä Itsearviointityökalu -video »
    Lataa tästä Kehittämissuuntautuneisuus -työkalu »

    Yrityksen strateginen kehittäminen – kehittämistyökalu matkailualan yrityksille

    Ennakointi on tärkeä osa yrityksen strategista kehittämistä. Prosessissa käytetään työkaluja, joilla kyetään mahdollisimman järjestelmällisesti etsimään, tunnistamaan, analysoimaan ja tulkitsemaan olemassa olevaa tulevaisuustietoa. Seuraavassa esitetään tulevaisuussuuntautunut strategian kehittämisprosessi. Sen jälkeen voit siirtyä työkaluihin, joilla voit työstää yrityksellesi uuden tulevaisuussuuntautuneen strategian. Pääset hyvin aiheeseen sisälle katsomalla ensin videon ennakoinnin merkityksestä osana yrityksen strategista kehittämistä.

    Katso tästä Ennakointityökalut -video »
    Lataa tästä Kehittämisprosessin kuvaus työkaluineen »

    Yhteistyön onnistumisen suunnittelu

    Yhteistyön onnistumisen suunnittelu –työkalu auttaa matkailualan yrittäjää arvioimaan millä tasolla yritys on yhteistyön suunnittelussa ja/tai sen toteuttamisessa. Arvioinnissa huomioidaan yhteistyön tekeminen asiakkaiden, toiminnan, verkoston ja talouden näkökulmista.

    Lataa tästä Yhteistyön onnistumisen suunnittelun työkalu »

    Verkostoituminen ja yhteistyö

    Työkalun tavoitteena on auttaa matkailualan yrittäjää arvioimaan minkälaista yhteistyötä yritys tekee muiden alan yritysten kanssa. Arviointitehtävän jälkeen voit tutustua tarkemmin erilaisiin yhteistyömuotoihin ja mitä näkökulmia on hyvä ottaa huomioon yhteistyötä suunniteltaessa.

    Lataa tästä Verkostoitumisen ja yhteistyön työkalu »
    Lataa tästä Verkostoituminen ja sen muodot -esitys »

  • Matkailun digitalisaatio

    Matkailuala on digitalisoitunut ja digitalisoituu jatkuvasti. Yrittäjä voi hakea menestyksen mahdollisuuksia hyödyntämällä sähköisiä myynti- ja jakelukanavia omassa liiketoiminnassaan ja huomioida myös asiakkaan rooli yrityksen myynninedistämistoimissa. Yrittäjä voi digitalisoida omaa liiketoimintaansa resurssien säästämiseksi ja toiminnan tehostamiseksi.

    Alla olevissa videoissa käsitellään matkailun digitalisaatiota. Videoissa on hyödyllisiä vinkkejä kuinka hyötyä digitaalisuudesta ja miten menestyä muuttuvassa toimintaympäristössä.

    Katso tästä Matkailun digitaalinen liiketoiminta – 8 vinkkiä yrittäjälle -video »

    Katso tästä Digitalisaation hyödyntämisen nykytilanne ja vaikutus maaseudun matkailun menestymiseen -video »

    Katso videolta, kuinka menestyä muuttuvassa toimintaympäristössä »

  • Verkossa ketterästi – tiedonhankinnan työkalupakki

    Verkossa ketterästi – tiedonhankinnan työkalupakki (Haasio, Ari 2022)

    Tiedonhankintaa käsittelevän oppaan tarkoituksena on auttaa matkailuyritystä hahmottamaan, mitä kaikkea tiedonhaku on ja miten esimerkiksi ammatillista tietoa voi etsiä verkosta erityishakujen avulla. Oppaassa kerrotaan vinkkejä erityisesti siihen, miten voi tehostaa tiedonhakua ja löytää tarvitsemansa tiedon entistä nopeammin, tehokkaammin ja luotettavammin.

    Lataa tästä opas käyttöösi »

  • Matkailuyrityksen digiopas

    Matkailuyrityksen digiopas  (Toim. Latvala, Anne-Mari & Karjalainen, Sini 2022)

     Matkailuyrityksen digiopas on tarkoitettu käytännönläheiseksi työkirjaksimatkailualan yrityksille. Oppaasta voi olla apua, mikäli matkailuyrityksessä pohditaan esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: Miten hyödyntää paremmin digitaalisuuden suomia mahdollisuuksia yrityksessä? Mitä tarkoitetaan digitaalisella asiakaspolulla? Miten parantaa yrityksen näkyvyyttä ja löydettävyyttä verkossa? Miten hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissa? Oppaan jokaisesta luvusta löytyy tiivis johdanto aiheeseen sekä pohdintatehtäviä, jotka auttavat tarkastelemaan asioita käytännönläheisesti yrityksen näkökulmasta.

    Lataa tästä opas käyttöösi » 

  • Etelä-Pohjanmaan matkailun myyntivaltit

    Myyntivaltti on vetovoimatekijä, joka saa matkailijan kiinnostumaan alueesta ja vierailemaan Etelä-Pohjanmaalla. Jokainen Etelä-Pohjanmaan alueen matkailun parissa toimiva voi hyödyntää myyntivaltteja ja niihin liittyviä sisältöjä omaan toimintaansa sopivalla tyylillä. Mitä useampi Etelä-Pohjanmaan matkailutoimija nostaa myyntivalttien sisältöjä esiin omassa toiminnassaan, sitä vahvemmaksi voimme yhdessä kehittää alueen matkailun tunnettuutta ja vetovoimaa.

    Tutustu myyntivaltteihin tästä »

  • XR-teknologioiden hyödyntäminen matkailussa

    Miten hyödyntää eri teknologioita yrityksen markkinoinnissa, asiakaspalvelussa ja uusien tuotteiden luomisessa?

    XR-teknologiat osana matkailijan asiakaspolkua -hankkeessa on suunniteltu ja toteutettu esimerkkejä XR-teknologian hyödyntämisestä matkailutoimialalla. Hankkeessa toteutettiin yhteensä viisi eri demokokeilua matkailualalle soveltuvana esimerkkinä eri näkökulmista sekä videotyökirja toteutuksista.

    Tutustu toteutuksiin ja työkirjaan täällä »

  • Keskustellen työkuntoon – Työkalu työyhteisön ja työhyvinvoinnin kehittämissuunnitelmaan

    Työkalun eli Keskustellen työkuntoon – Työyhteisön ja työhyvinvoinnin kehittämissuunnitelman (Loppela 2004) avulla voidaan kehittää yritystoimintaa suunnitelmallisesti ja samanaikaisesti liiketoiminta ja työhyvinvointi huomioiden. Kehittämistavoitteita eli kehittämiskohteita tarkastellaan eri näkökulmista työnantaja, työntekijä ja asiakas huomioiden.

    Työkalu on helppokäyttöinen. Apunasi on myös täyttöohje sekä kuvitteellinen esimerkki siitä, mitä suunnitelmaan voi kirjata.

    Työkalu sopii myös yksinyrittäjälle.

    Tutustu työkaluun täällä »

Lisätiedot

Lyhythiuksinen nainen seisoo kädet puuskassa.

Järvinen, Elina

Asiantuntija, tki

erikoisala

Matkailuyrittäjyys, matkailun tiedolla johtaminen

sähköposti

puhelin

+358408680610

Henkilö seisoo hieman sivuttain kameraan.

Jyllilä, Sanna

Lehtori

erikoisala

Matkailuyrittäjyys, matkailututkimus, Green care

sähköposti

puhelin

+358408300400

Työkaluja ja oppaita tapahtuma-alan yrityksille

  • Virtuaalitapahtumista uutta liiketoimintaa Etelä-Pohjanmaalle -opas

    Tapahtumatuotantoon on tullut digitaalinen ulottuvuus, jota ei voi enää sivuttaa. Tapahtuma-alan digitalisaatio on tullut jäädäkseen ja edellyttää uudistumiskykyä tapahtuma-alan toimijoilta. Miten voisit luoda uutta liiketoimintaa virtuaalitapahtumien ja yritysyhteistyön avulla?

    Tutustu Virtuaalitapahtumista uutta liiketoimintaa oppaaseen ja kokeile 3D-mallinnettuja kohteita Seinäjoella: Aalto-keskus, Seinäjoen Keskustori ja Piirin alue. Kuuntele ja katsele aiheesta toteutetut videot ja podcastit sekä perehdy aiheeseen artikkelien ja selvitysten kautta.

    Tutustu oppaaseen täällä »

Työkaluja valmistavan teollisuuden yrityksille

  • Digi-opas valmistavan teollisuuden pk-yrityksille

    Ketterä teollisuus –hankkeessa laadittiin 32-sivuinen Digi-opas valmistavan teollisuuden pk-yrityksille hankkeen aikana havaituista seikoista, jotka niiden tulee ottaa huomioon valmistautuessaan käyttöönottamaan teollista internetiä ja kehittäessään digitaalisen valmistuksen osaamistaan. Digi-opasta päivitettiin säännöllisesti hankkeen edetessä.
    Digi-oppaan sisältö kattaa seuraavat kokonaisuudet:

    • Megatrendit maailmalla
    • Teollisuus 4.0
    • Ennusteita 2018
    • Digitalisaation muutoksen vaiheet
    • Muutoksen ajurit
    • Haasteet
    • CPS-linja (SeAMK)
    • CPS-linja – Dashboards (TTY)
    • Digital Factory Akatemia
    • Yhteistyön mahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla

    Digi-opas valmistava teollisuuden pk-yrityksille »

Lisätiedot

Vaalea kiharahiuksinen mies seisoo hieman sivuttain käsi sinisen puvuntakin liepeessä.

Hirvonen, Juha

Yliopettaja

sähköposti

puhelin

+358408300340

Työkaluja sosiaali- ja terveysalan yrityksille

Lisätiedot

Nainen seisoo toinen käsi lanteilla.

Kettunen, Salla

Asiantuntija, tki

erikoisala

EU projektien toteutus

sähköposti

puhelin

+358408680140

Työkaluja ruoka-alan yrityksille

  • Hyvät toimintamallit – uuden elintarvikeyrittäjän opas

    Uuden yrityksen perustaminen on jännitysnäytelmä, joka tarjoaa mahdollisuuden muuttaa luovia ideoita ja intohimoja menestyväksi yritystoiminnaksi. Uutta yritystä ei voi kuitenkaan perustaa lennosta. Perustaminen vaatii suunnitelmallisuutta ja päättäväisyyttä. Olemme koonneet KORU – koulutuksella ruokamaakunta nousuun -hankkeessa tämän oppaan, jonka avulla saat luotua yritysideastasi toimivan yrityksen. Tässä oppaassa keskitymme elintarvike- ja liiketoiminnan perusteisiin, asiakastarpeen tunnistamiseen, tuotekehitysosaamiseen, laadunvalvontaan sekä energia ja kiertotalouteen.

    Uuden yrityksen aloittaminen voi olla haastavaa, mutta myös palkitsevaa. Pidä tavoitteesi selvänä ja ole valmis tekemään kovasti töitä unelmasi eteen. Muista myös, että epäonnistumiset ovat osa matkaa, ja niistä voi oppia paljon. Usko itseesi ja unelmiisi, niin voit saavuttaa mitä tahansa uudella yritykselläsi!

    Tutustu oppaaseen täällä »

  • Opas korkean lisäarvon PREMIUM-tuotteen kehittämiseen kuluttajaa kuunnellen

    Kun maailma myllertää, tuo ruoka lohtua sekä pakokeinon arjesta. Säästökuurista huolimatta, erityisen erottuvat, korkean lisäarvon PREMIUM-tasoiset elintarvikkeet ovat kuluttajien oikotie päivittäiseen nautintoon ja hemmotteluun. Erityisesti lähiruokaan liitetään jo valmiiksi mielikuva laadusta ja elämyksistä. Tätä mielikuvaa kannattaa hyödyntää, kun lähiruokatuotteiden halutaan erottuvan entisestään.

    Kuluttaja on mikro- ja pk-kokoisten elintarvikeyritysten alihyödynnetty voimavara, kun tuotteesta halutaan tehdä asiakkaan silmissä erityisen erottuva. Tuotekehityksen tiimellyksessä on helppo unohtaa, että kuluttajan tarpeiden ja halujen ymmärtäminen ja täyttäminen on ruoka- ja juomatuotteiden menestyksen avain. Kuluttajan ottaminen mukaan tuotekehitykseen luo tiiviimmän tunnesiteen tuotteeseen, tarjoaa yritykselle monenlaista arvokasta tietoa tuotekehityksen tueksi sekä luo mahdollisuuden erottua kilpailijoista.

    Erityisen erottuvia elintarvikkeita! -opas on osa Seinäjoen ammattikorkeakoulun PREMIUM – erityisen erottuvat elintarvikkeet -hankkeen toimenpiteitä ja koottu kesällä 2023. Oppaan työryhmässä ovat olleet mukana projektipäällikkö Elina Huhta sekä asiantuntijat Merja Mäkipelkola ja Lotta Haapala.

    Oppaaseen on tiivistetty vinkkejä ja ideoita siihen, miten kehität tuotteesi erityistä erottuvuutta eri sukupolvien kuluttajia kuunnellen. Oppimisentäyteisiä lukuhetkiä!

    Lataa opas tästä »

     

  • Opas ruokahävikin vähentämiseen ammattikeittiöissä

    Tämä opas on toteutettu osana Wasteless-hanketta, jonka keskeinen tavoite on vähentää ruokahävikin kokonaismäärää 20 prosenttia julkisissa ruokapalveluissa. Hankkeen tavoitteena on kehittää ruokapalvelujen ruokahävikin seurantaa tehokkaammaksi, sekä vaikuttaa hävikin vähentämiseen muun muassa reseptiikan ja digitaalisen mittaamisen kautta.

    Opas on suunnattu julkisten ammattikeittiöiden ruokapalveluhenkilöstölle, ja sen tarkoituksena on antaa vinkkejä ruokahävikin vähentämiseen ruokapalveluissa.

    Tutustu oppaaseen tästä »

    Lue lisää Wasteless-hankkeesta »

  • Opas ja työkalu muutosjoustavuuden parantamiseen elintarvikeyrityksissä

    Muutoskyvykkyyden ja -joustavuuden eli resilienssin vahvistaminen on alati nopeampaan muuttuvassa maailmassa yksi keskeisimmistä pk-yritysten haasteista. YDIRE-hankkeessa tuotetut muutosjoustavuuden työkalu ja opas auttavat lähiruokayrityksiä pohtimaan, analysoimaan ja kehittämään yritystoiminnan resilienssiä.

    Muutosjoustavuudesta menestystä – opas lähiruokayrityksille tutustuttaa sinut muutosjoustavuuden käsitteen perusteisiin sekä muuttuvan toimintaympäristön tarkasteluun. Mukana on vinkkejä, tehtäviä ja pohdintakysymyksiä oman yrityksen tilanteen tarkasteluun.

    Lataa PDF-opas omalle koneellesi täältä.

    Muutosjoustavuuden työkalun avulla lähiruokayritykset voivat verrata omaa muutosjoustavuuden eli resilienssin tasoa suhteessa muihin eteläpohjalaisiin ruoka-alan yrityksiin. Työkalussa yritykset vastaavat kysymyspatteristoon ja tämän jälkeen saavat arvion yrityksen muutosjoustavuuden tasosta eri osa-alueilla. Lopuksi työkalu antaa vinkkejä muutosjoustavuuden kehittämiseen yrityksen liiketoiminnassa.

    Lataa muutosjoustavuuden Excel-työkalu täältä.

    Työkalu on toteutettu osana YDIRE – yritysten välisen yhteistyön ja resilienssin avulla kohti resilienssi lyhyissä elintarvikeketjuissa -hanketta ja sen ovat kehittäneet projektikumppanit Vaasan yliopistosta, Helsingin yliopiston Ruralia-instituutista sekä Seinäjoen ammattikorkeakoulusta.

  • IKE-hiilijalanjälkilaskuri elintarvikeprosesseille

    IKE-hiilijalanjälkilaskuri on Ilmastokestävät elintarvikeprosessit -hankkeessa luotu Microsoft Excel -pohjainen työkalu tuottamaan tietoa elintarviketuotteiden valmistuksesta syntyvien kasvihuonekaasupäästöjen suuruusluokasta ja hiilijalanjäljestä. Työkalu huomioi käytettävät raaka-aineet, pakkausmateriaalit, jätteet ja sivuvirrat, energiankulutuksen sekä logistiikan. Itse laskurin lisäksi työkaluun kuuluu helposti seurattava laskentaohjeistus sekä tulostettava raportointipohja arviointituloksista.

    IKE-hiilijalanjälkilaskuri on tallennettava tietokoneen kovalevylle samaan kansioon yhdessä IKE-hiilijalanjälkilaskurin käyttöoppaan sekä tulostettavan raportointipohjan kanssa, että nämä saadaan toimimaan yhdessä. Ohjeistus- ja raportointiominaisuudet eivät siis toimi, jos laskuri on tallennettu verkkosijaintiin, kuten esim. Microsoft OneDriveen. Tämän lisäksi on käynnistyksen yhteydessä hyväksyttävä VBA-makrojen käyttö.

    HUOM! Word-tiedostojen nimet on muokattava alla olevin muotoihin toiminnan varmistamiseksi!
    – IKE-hiilijalanjälkilaskurin käyttöopas
    – IKE-hiilijalanjälkilaskurin raportin pohja

    IKE-hiilijalanjälkilaskuri

    IKE-hiilijalanjälkilaskurin käyttöopas

    IKE-hiilijalanjälkilaskurin raportin pohja

    Lataa kaikki tiedostot sisältävä ZIP-tiedosto

Lisätiedot

Vaalea nainen seisoo toinen käsi lanteella ja toinen takin liepeessä.

Seppälä-Kolkka, Taina

Asiantuntija, tki

sähköposti

puhelin

+358406807095

SeAMK placeholder kuva

Viitala, Joni

Projektipäällikkö

sähköposti

puhelin

+358408301246

Talous- ja velka-asioiden käsittelyyn työkaluja

Lisätietoja

Tummahiuksinen nainen hymyilee.

Aalto, Anu

Lehtori

sähköposti

puhelin

+358406807524

(Verkkosivuilla on ennen 23.9.2018 julkaistuja tiedostoja (esim. Word, PowerPoint, PDF) sekä ennen 23.9.2020 julkaistuja videoita, jotka eivät ole digipalvelulain piirissä. Nämä tiedostot ja videot voivat olla ei-saavutettavassa muodossa, koska niitä ei tarvita keskeneräisen asian hoitamiseen eivätkä ne ole asioinnin hoitamiseksi oleellisia. Verkkosivuilla on myös ei-saavutettavaa sisältöä.)