ROBO-puulaakin finaalissa kisattiin 3D-tulostuksilla | SeAMK.fi

ROBO-puulaakin finaalissa kisattiin 3D-tulostuksilla

kategoria: Hakijalle
ROBO-puulaaki.
ROBO-puulaakin palkitut tiimit. Vasemmalta Christian Honkaniemi, Miika Isoaho, Oona Tammiranta, Henna Kyntäjä, Antti Tynjälä ja Jere Mäki-Ikola.

SeAMK Tekniikan järjestämään ROBO-puulaakiin osallistui tänä lukuvuonna joukkueita Seinäjoen ja Nurmon lukioista.

Kilpailun aiheena oli suunnitella, piirtää ja tulostaa 3D-tuote. Sen piti olla jokin kotioloihin tai koulunkäyntiin liittyvä uusi tuote tai apuväline. Tuotteet suunniteltiin käyttäen 3D-mallinnusohjelmaa ja tulostettiin 3D-printterillä. Vaihtoehtoisesti oli myös mahdollista palauttaa kilpailutyöstä suunnitteluohjelmalla tehty 3D-mallinnus. Lisäksi tuotteesta piti tehdä mainos joko PowerPoint-, paperi- tai videomuodossa. Tehtävänannossa korostettiin huumorin käyttöä.

ROBO-puulaakin finaali käytiin perjantaina 27.1.2017 Framilla Seinäjoella. Tilaisuudessa esiteltiin kaikki yhdeksän työtä. Niiden aiheet olivat laidasta laitaan: kaksiosainen virvoitusjuomapullo, älypeli, monikäyttöteline, donitsikotelo, hereilläpitolaite, virvoitusjuomapullon suulake, vihon irtokannet, johtoteline ja kännykkäteline. Finaalin tuomareina olivat Tuija Vasikkaniemi, Jorma Mettälä ja Ismo Tupamäki SeAMKista.

Etualalla kilpailuun 3D-printatut tuotteet. Takana kilpailuun osallistuneet tiimit Seinäjoen ja Nurmon lukioista.
Etualalla kilpailuun 3D-printatut tuotteet. Takana kilpailuun osallistuneet tiimit Seinäjoen ja Nurmon lukioista.

Voittajatyössä nousi esiin toiminnallisuus ja hauskuus

Voittajaksi kilpailussa nousi Team Herätin Nurmon lukiosta. Kilpailukaksikko Oona Tammiranta ja Henna Kyntäjä olivat suunnitelleet ja valmistaneet päähän asennettavan hereilläpitolaitteen. Pään nytkähtäessä laitteesta kuului ääni, joka sai torkahtaneen heräämään. Team Herätin oli tehnyt työstään myös tuomareita viihdyttäneen mainosvideon. Työ kiinnosti tuomareita, koska siinä oli yhdistetty monia asioita. Siinä näkyi myös toiminnallisuus ja hauskuus.

– Nyt en osaa sanoa oikein mitään. Tulimme finaaliin voittamaan, koska olemme käyttäneet tämän herättimen tekoon niin paljon aikaa, mutta on tämä kyllä sikakivaa! sanaili Oona Tammiranta.

Voittajakaksikon mukaan kivointa projektissa oli vapaus tehdä ja kokeilla suunnitelmia ja ratkaisuja itse.

Toiselle sijalle sijoittui Antti Tynjälän ja Jere Mäki-Ikolan Team Cubic Seinäjoen lukiosta. Tuomaristo kuvaili heidän älykuutiotaan sekä kokeelliseksi että sisustukselliseksi. Arvostusta herätti eri elementtien kokeilu.

Kolmanneksi sijoittui Team Vitalis Seinäjoen lukiosta. Siinä Christian Honkaniemi ja Miika Isoaho olivat valmistaneet kaksiosaisen virvoitusjuomapullon.

ROBO-puulaakin upeina palkintoina tänä vuonna olivat liput joko Vauhtiajoihin tai Provinssiin.

Yhteistyö tärkeää

ROBO-puulaakiin osallistuneet lukiolaiset saivat näin opiskeltua itselleen neljä ammattikorkeakoulun opintopisteitä. Yhteistyötä SeAMKin ja lukioiden välillä pidetään erityisen tärkeänä, sillä se avaa lukiolaisille mahdollisuuden tutustua ammattikorkeakoulumaailmaan. Yhteistyötä jatketaan tämän vuoden syksyllä uuden ROBO-puulaakikilpailun merkeissä. Todennäköisesti tuleva kilpailu liittyy edelleen 3D-suunnitteluun, mutta hieman esilaisen teeman merkeissä.