Restonomi (ylempi AMK) -opintojen kautta näkemys laajentuu
Ikää on kertynyt jo sen verran, että olen ehtinyt kouluttautua useamman kerran. Ensimmäiseltä koulutustaustaltani olen kotitalousteknikko ja työskentelin kotitalousneuvojana Maaseutukeskuksella Etelä-Pohjanmaan alueella (nykyinen Pro Agria).
1990-luvulla päivitin tutkintoni ravitsemusteknikon koulutuksella sekä koti- ja laitostalouden opettajatutkinnolla. Opetusalalla ehdin tehdä töitä Kauhajoella sekä kouluasteen, että ammattikorkeakoulun puolella (Seinäjoen ammattikorkeakoulun suurkeittiön ammatinopettajana aloitusvuodet).
Vuonna 2000 siirryin Atrialle horeca-tuotepäälliköksi. Toimipaikkani on Nurmossa. Tuotteistamistyö on kehittynyt ja toimenkuva muuttunut vuosien aikana. Nimike on nykyään Food Service tuoteryhmäpäällikkö. Työtehtävä pitää sisällään lihavalmiste- ja valmisruokatuotteiden tuotteistamistyötä sekä julkishallinto- että horeca-asiakkuuksiin. Keskeinen osa työssä on tulevaisuuden suunnittelulla yhdessä muiden liiketoiminta-alueilla toimivien henkilöiden kanssa.
Intoa riitti kahden tutkinnon suorittamiseen
Suoritin vuonna 2014 restonomi -tutkinnon ja sitä aloittaessani ajattelin, että jos vain intoa riittää, niin haen jossain vaiheessa suorittamaan ylempää AMK-tutkintoa. Kun sitten Ruokaketjun kehittäminen -opiskelu tuli hakuun, koin sen olevan minulle, koska työskentelen elintarviketeollisuudessa. Innostuin näkemyksen laajenemisesta tehtäviäni tehdessä jo restonomiopintojen aikana ja ajattelin, että saan lisää näkemyksiä, kun opiskeluun tulevat mukaan insinöörit ja agrologit. Olin myös tottunut opiskeluryhmän ja opettajien vertaistukeen.
Alun alkaen päätin, että yritän pysyä aikatauluissa. Rytmitin opinnot niin, että kun tehtävät annettiin, pyrin aloittamaan niitä heti ja opettelin tekemään montaa osa-aluetta yhtä aikaa. Haastetta siinä oli, koska työni on hyvin saman tyyppistä ja työtehtävien aikataulut osuivat monesti samoihin aikatauluihin opiskelutehtävien kanssa.
Onni oli siinä, että sain linkitettyä tehtäviä omaan työhön liittyviksi. Näin myös työtä ja kehitettäviä osa-alueita tuli ajateltua laajemmin kuin ehkä ilman opiskelua. Samoin teoreettista tutkistelua ja taustoja tuli linkitettyä normaalia enemmän päivittäiseen työhön. Ruokaketjun kehittäminen on jokapäiväinen osa työtäni ja opiskelu antoi siihen mukavasti uusia näkökulmia.
Koska lapset ovat jo suuria, oli vanhempi tyttäreni suorittamassa sairaanhoitajan amk-tutkintoa samanaikaisesti ja hänen avopuolisonsa suoritti insinööriopintoja. Siinä me sitten toinen toisiamme tsempaten yritimme pysyä aikatauluissa.
Mitä opiskelu antoi minulle
Henkilökohtaisesti opiskelu antoi paljon sisältöä. Myös se, että ryhmässä oli mukana restonomien lisäksi insinöörejä ja agrologeja, laajensi mukavasti maailmankuvaa ja laittoi ruokaketjuun liittyvien asioiden pohtimiseen uutta näköalaa. Työhöni opiskeluaika on tuonut sen, että paljon herkemmin lähden etsimään tietoa sähköisten kanavien kautta. Tutkimukset, artikkelit ja erilaiset tietokannat ovat jääneet käyttöön. Opiskeluryhmän ja opettajien tuki jäi erityisesti mieleen.
Itselleni tutkinnon suorittamisella valmiiksi oli merkitystä ja todistuksen käteen saaminen oli palkinto niistä lyhyistä illoista ja öistä, joita oli opiskelun aikana välillä ollut. Toivon, että voisimme ryhmäläisten kanssa tavata ja vaihtaa kuulumisia.
Haluan toivottaa rohkeutta YAMK-opiskelua harkitseville opintoihin hakeutumiseen. Näkemys laajentuu ja opiskelun aikana yhteistyöverkosto kasvaa ihan luonnostaan.
Leena Lunti