GrowUp Students – valmennus opiskelijoiden yritysideoille
Expose your ideas and be creative – think like an entrepreneur
Hae GrowUp Students -valmennukseen yritysideallasi! Idea voi olla tuote tai palvelu, josta voi tehdä liiketoimintaa. Valmennukseen voit hakea myös silloin jos sinulla uusi kehittämisidea jo toiminnassa olevalle yrityksellesi. Yritysideasi esität 3 minuutin pituisella videolla.
Valmennuksen rakenne
Ilmoittautuminen
- Ilmoittaudu Grow Up students -valmennukseen 25.10.23 mennessä tästä linkistä. Muista lähettää 3 minuutin pituinen videosi ilmoittautumisen yhteydessä!
1. vaihe
- GrowUp Students -valmennuksen ensimmäisessä vaiheessa osallistujat esittävät 3 minuutin pitchauksen eli myyntipuheen omasta yritysideastaan joko suomeksi tai englanniksi videolla.
- GrowUp Students -valmennukseen voit osallistua yksin tai tiiminä.
- Videoiden perusteella valitaan 8 osallistujaa valmennuksen toiseen vaiheeseen.
- Arviointikriteerit: pitchaus ja yritysidean toteutettavuus, potentiaali, uutuusarvo, tiimi, skaalautuvuus ja talous.
2. vaihe
- Valmennuksen toinen vaihe on 14.11.2023 klo 8-12 (SeAMK F 207).
- Päivän aikana osallistujat saavat sparrausta asiantuntijoilta.
- Paras idea saa 200 € ja toiseksi tullut 100 €.
Sekä 1. että 2. vaiheen hyväksytysti suorittanut opiskelija saa 2 opintopistettä GrowUp Students -valmennuksesta.
Yhteistyössä
GrowUp Students 2023 kilpailua järjestämässä:
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
INTO Seinäjoki
Etelä-Pohjanmaan kauppakamari
Seinäjoki Entrepreneurship Society – SeiES
Yhteistyökumppanit
LähiTapiola
Kilpailun historia
GrowUp Students on saanut alkunsa Etelä-Pohjanmaalla useampana vuonna järjestetystä menestyksekkäästä pk-yritysten Grow Up -kasvuyrityskilpailusta. Kasvuyritysten sijaan GrowUp Students -kilpailussa yritysideoitaan ja yrityksiään pääsevät testaamaan neljän ammattikorkeakoulun opiskelijat.
GrowUp Students -kilpailu järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2017 Seinäjoen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Vuonna 2018 mukaan tulivat Vaasan ja Tampereen ammattikorkeakoulut. Vuonna 2023 GUS on muuttanut muotoaan kilpailusta valmennukseksi.
-
2022 VOITTAJAT
Ideasarja
1. Cropcorn
A platform to discover local producers, small businesses and events
2. LighthouseOS
Kevyt ja helppokäyttöinen käyttöjärjestelmä, jonka avulla on mahdollista saada kokemattomat koneen käyttäjät internet-aikakaudelle sekä valjastaa käytetyt läppärit jälleen toimiviksi koneiksi!Yrityssarja
1. BrightLife
Brightlife kehittää ja tuottaa mielenterveyspalveluiden saatavuutta ja laatua tehostavaa SaaS-malliin (software as a service) nojautuvaa Online toiminta-alustaa, jossa avuntarvitsijat ja avunantajat (psykoterapeutit) voivat helposti ja turvallisesti kohdata toisensa. Tarkoituksena on tehostaa ammattilaisten työtä heille suunnitellun internet- alustan avulla, jonka kautta he voivat entistä tehokkaammin hoitaa asiakkaitaan ja seurata heidän mielenterveytensä kehittymistä. Alusta sisältää erilaisia mielenterveysammattilaisten työtä helpottavia palveluja kuten asiakkaiden ajanvaraus ja kotitehtävät, turvallinen viestintä asiakkaiden kanssa sekä laskutuspalvelu ammattilaisille.Tulevaisuudessa tarkoituksena on kehittää puhelinsovellus alustan tueksi mielenterveysongelmista kärsiville. Sovelluksen tavoitteena on tehostaa ja madaltaa ihmisten kynnystä hyödyntää mielenterveyspalveluja. Asiakkaat voivat osallistua valitsemansa terapeutin etävastaanotolle suoraan sovelluksen kautta sekä terapeutit voivat suoraan jakaa asiakkailleen kotitehtäviä sovelluksen kautta. Jaetut kotitehtävät ja niistä saatu informaatio sekä data tuottaisivat reaaliaikaista palautetta terapeuteille, jolloin terapeuttien on entistä helpompi seurata asiakkaiden paranemisprosessia ja tuottaa entistä yksilöllisempiä hoitopolkuja asiakkaille
2. Kätevä
Etäterveysasema Kätevä on yksityinen terveysteknologia-alan yritys, joka kehittää teknologiaa sekä työkaluja ennakoivan, tehokkaan, edullisen ja saavutettavan terveydenhuollon toteuttamiseksi. -
2020 VOITTAJAT
Yritysideoiden sarjan voittajaksi tuomaristo arvioi Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden Miisa Hiltusen, Antti Herkmanin, Vera Niemisen ja Roosa Liiaksen Share & Save -yhteiskäyttökonseptin asumisessa.
Toisella sijalla palkittiin Tampereen yliopiston opiskelijoiden Devangini Patelin ja Sriram Kumarin idea, jonka avulla lapset ja heidän vanhempansa tutustutetaan leikin ja kokeilun avulla tekoälyyn, sen mahdollisuuksiin ja erilaisiin sovelluksiin.
Valmiiden yritysten sarjan voittajaksi tuomaristo nosti Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijan Matti Lindroosin Sensor.it:n . Palvelukokonaisuus perustuu olemassa olevaan, edulliseen ja varmatoimiseen anturiteknologiaan ja soveltuu erilaisten tilojen, harrastuspaikkojen ja tapahtumien käyttäjä- tai kävijälaskentaan ja analysointiin.
Yrityssarjassa toiseksi sijoittui niin ikään Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijan Ollipekka Kivinin Etäterveysasema Kätevä.
-
2019 VOITTAJAT
Kilpailun yritysideasarjan voitti SeAMKin opiskelija Belkys Sanders ideallaan kevytyrittäjät ja heidän palvelunsa yhdistävällä EZY-mobiilisovelluksella. Toisena ideasarjassa palkittiin Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden Maureen Fontainen, Christian Liefeldtin ja Mathilde Hermantin idea OWE – Open World Exchange. Erityisesti kansainvälisille opiskelijoille suunnatussa yhteisöpalvelussa ihmiset voivat vaihtaa kokemuksiaan ja tietojaan elämästä eri puolilla maailmaa.
Valmiiden yritysten sarjan voittajaksi tuomaristo valitsi SeAMKin opiskelija Pietari Sillaston Reissujunan. Reissujuna järjestää elämyksellisiä museojunamatkoja erilaisiin kulttuurikohteisiin kuten esimerkiksi festivaaleille. Reissujunan työryhmään kuuluvat myös juna-asiantuntija Juhana Siren, sarjayrittäjä Robert Ramstedt, viestinnän opiskelija Liisa-Anneli Haavisto ja tekninen asiantuntija Antero Alku.
Toiseksi valmiiden yritysten sarjassa sijoittui SeAMKin opiskelija Jenny Ekman-Kaivosen Vaasan Västervikissä sijaitseva liikuntastudio.
Kunniamaininna parhaasta pitchauksesta saivat SeAMKin opiskelijat Francisca Gomes ja Mubarek Abdillahi.
-
2018 VOITTAJAT
Finaaliin tiensä olivat selvittäneet neljä kilpailijaa tai tiimiä kustakin kilpailuun osallistuneesta korkeakoulusta: Seinäjoen ammattikorkeakoulusta (SeAMK, kilpailun järjestäjä), Vaasan ammattikorkeakoulusta (VAMK) ja Tampereen ammattikorkeakoulusta (TAMK).
Kilpailun voittajaksi tuomaristo valitsi pitkällisen harkinnan jälkeen Mindi Pekolan ja tämän Anouk Studion. Jo toimiva Anouk Studio myy korkealaatuisia nykytaidejulisteita taiteilijoiden taideteoksista ympäri maailmaa. Yrityksen tavoitteena on mahdollistaa taiteen osto mahdollisimman monelle siitä kiinnostuneelle. Palkinnoksi voittaja sai 1500 euroa.
Toiseksi kilpailussa sijoittui Eero Jääskeläisen Oree Oy. Oree Oy tuottaa pesukemikaaleja niin kuluttajille kuin yrityksille. Kuluttajille on suunnattu Fure® – autonhoitotuotesarja, joka on Oree Oy:n omistama tavaramerkki. Yrityksille Oree tuottaa private label -tuotteita ja suurempia määriä esimerkiksi autopesuloille. Toiseksi sijoittunut Eero Jääskeläinen sai 1000 euroa.
Kolmanneksi sijoittui VAMKissa opiskelevien Robin Bulzin, Sonia Smolinskan, Linda Herrmannovan, Kasper Kumpulaisen, Arttu Koskela-Koiviston ja Daan Pladetin idea Cuppa. Ryhmälle palkintorahaa kertyi 500 euroa.
Parhaaksi pitchaukseksi tuomaristo valitsi Adrien Hustachen ja viiden muun tamperelaisen opiskelijan Journey in HEL -konseptin, joka esittelee Suomea lentojen välissä Helsinki-Vantaan lentoasemalle jääville turisteille.
-
2017 VOITTAJAT
Finaalissa 2017 kilpaili 12 liikeideaa, joista voittaja sai palkinnoksi 1000 euroa ja toiseksi ja kolmanneksi tulleet 500 euroa.
Kilpailun voitti ensimmäisen vuoden konetekniikan opiskelija Elmeri Aukeala käytävähara-työnimellä kulkevalla viheralueiden hoitoon liittyvällä liikeidealla. Jaetulla toisella sijalla olivat sosionomiopiskelija Jonna Leppäharju Unenlahja yrityksellään sekä sairaanhoitajaopiskelija Jaakko Ilin sosiaali- ja terveysalalle apuvälineitä myyvällä liikeideallaan.
Paras pitchaus -kunniakirja myönnettiin International Business opiskelijoille Sadi Hasanoville (SeAMK) sekä Daria Khaskinalle (JAMK).