Musiikin voima, onko sitä?
Kuuletko kun lapsi sanoo, en jaksa pukea tai esimerkiksi mä en saa tätä sukkaa? Joskus eteen tulee tilanteita, että haalarin hiha on kääntynyt sisään ja lasta alkaa kiukuttamaan. Olisiko musiikista tähän tilanteeseen apua, ennen kuin tilanne karkaa käsistä? Häh, miten musiikki voi auttaa pukemiseen tai ylipäänsä mihinkään?
Musiikin vaikutukset
Musiikki on ja toimii kokonaisuutena, eikä se tunne kansainvälisiä rajoja. Siellä missä on kommunikaatiota, on myös musiikkia. Yhteiset musiikilliset hetket tukevat ihmisen perustarvetta kuulua joukkoon. Huomionarvoista on myös, että musiikki vaikuttaa meihin tiedostamattomalla tasolla. Olisiko tässä jo vastaus kysymykseen onko musiikilla voimaa? Kyllä on!
Musiikki varhaiskasvatuksessa
Ensin mieleen tulee hetki, jossa kasvattaja laulattaa lapsia. Kyllä se voi olla myös tätä, mutta niin paljon muutakin. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin on kirjattu, miten kasvatuksen tulisi olla tiedon- ja taidonalat yhdistävää osaamista. Paljon varhaiskasvatuksessa törmää maalaushetkeen, jolloin musiikki soi taustalla ja on inspiroimassa luovuuden tulvaa. Tämä on jo hieno hetki taidonalat yhdistävää osaamista. Kokeilkaapa vielä vaikka ulkoa sisälle siirtyessä ottaa triangeli tai kello mukaan ja ohjata lapsia kuuntelemaan sitä, jolloin samalla voi kysyä montako kertaa kello soi? Yks´ kaks´ tuli musiikki ja matematiikka yhdistetyksi. Tämä ei ole helppoa, mutta tekemällä oppii.
Kokeilepa laulaa tutulla melodialla, kuten ukko nooa, samalla kun autat lasta pukeutumaan. Kuten näin: laita käsi, laita käsi, laita käsi, hihaan. Sitten laita jalka, myöskin toinen jalka. Katso kuinka, katso kuinka, haalari onkin päällä. Kiukku taisi hävitä, vai mitä?
Musiikin integrointia yksissä kansissa
Varhaiskasvatuksen täydentävien opintojen yhteydessä tein kehittämistehtäväni aiheesta Touhula Otsontähden musiikkikasvatuksen kehittäminen. Työstä muodostui musiikkikansio päiväkodin käyttöön, joka ei ole julkinen. Tämän kansion tarkoitus on lisätä musiikin yhdistämistä eri tiedon- ja taidonalat ylittävään työhön (integrointi) ja musiikinilon löytämistä. Tavoitteena olisi, että päiväkodin kasvattajien on helppo toteuttaa laadukasta musiikkikasvatusta arjen eri tilanteissa. Rohkaisen myös kaikkia varhaiskasvatuksen parissa työskenteleviä musiikin integrointiin.
Tea Niemelä
VAKA19
Lue lisää kehittämistehtävästäni täältä (pdf) »
Kuvat: Pixapay
1.9.2019 jälkeen sosionomiopintonsa aloittaneet voivat työskennellä varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen sosionomi -nimikkeellä. (Varhaiskasvatuslaki 540/2018).