Metaverse tulee - oletko valmis?
Metaverse, web 3.0 eli ”Internetin seuraava sukupolvi” on virtuaalinen 3D-maailma, jossa vuorovaikutteisuus on isossa roolissa ja jossa sekä shoppaillaan, viihdytään että työskennellään.
”Jonain päivänä on yhtä erikoista se, että yritys ei ole metaversessä kuin nyt on se, että yrityksellä ei ole nettisivuja.”
Tuo yllä oleva lainaus tarttui korviini eräästä vuoden 2022 loppupuolella järjestetyn Global XR Conferencen puheenvuorosta. Ajatus ehkä jopa vähän hätkähdytti. Metaverse ja yleensäkin laajennetun todellisuuden mahdollisuudet tuntuvat osittain vielä melko kaukaisilta ja hitusen utopistisiltakin ajatuksilta.
Suomessa metaversen hyödyntäminen liiketoiminnassa on vielä vähäistä, mutta hyviä ja onnistuneitakin esimerkkejä löytyy. Yksi ehkä mielenkiintoisimmista on kotimainen, maailman paras trampoliinivalmistaja Acon, joka hyödyntävää omaa metaverseään (Aconverseä) perinteisen verkkokaupan tukena. Vielä tässä kohtaa ei voida puhua mistään suurista rahavirroista, mutta alusta on heillä kuitenkin yksi tarjolla olevista ostokanavista. Nuoremmat diginatiivit ovat metaversen kauppapaikkana jo löytäneet, ja se on ollut tarkoituskin. Acon hyödyntää metaversessä erilaisia pelillistämisen tekniikoita. Alustalle on mm. piilotettu alekoodeja, joita käyttäjät ovat voineet etsiä ja löydettyään käyttää ostoksiinsa. Metaverseä hyödynnetään myös eräänlaisena testialustana uusien tuotteiden suunnittelussa ennen fyysisen tuotteen tekoa. Monipuolinen alustan käyttö onkin suotavaa, ihan ilmaista oman metaversen rakentaminen ei (ainakaan vielä) ole.
Toinen palkittu ja edelläkävijäksikin tituleerattu metaverse-kokeilu on Kansallisgallerian The Finnish Metagallery, jossa käyttäjä voi oman avatar-hahmonsa avulla tutustua Decentralandiin luotuun näyttelytilaan ja taidenäyttelyyn. Tuloja Kansallisgallerialle tästä virtuaalisesta näyttelystä ei tietääkseni vielä tule, mutta tällä hetkellä kokoelmateosten joukossa on kaksi Ukrainan valtion taidemuseon teoskuvaa, joista on luotu rajoitettu määrä NFT-versioita (uniikkeja digitaalisia versioita), joiden myynnistä saadut tuotot käytetään Ukrainan kansallisen taidemuseon tukemiseen.
Inton ja SeAMKin yhteisessä VIBIOL-hankkeessa rakennamme alueen yritysten käyttöön omaa metaverseä ja järjestämme aiheen tiimoilta erilaisia tilaisuuksia. Aiheeseen johdatteleva webinaari järjestettiin viime viikolla ja webinaarin tallenne on katsottavissa Inton YouTube-kanavalla pe 31.3. saakka. Aiheeseen syventyvät työpajat järjestään 30.3. ja 20.4.2023 livenä. Kaikki tämä huipentuu lopulta historialliseen hetkeen eli metaversen avajaistilaisuuteen torstaina 27.4.2023 klo 13-16. Luvassa on paljon ohjelmaa ja testailumahdollisuuksia yllätysesiintyjää unohtamatta, joten laitahan siis päivä kalenteriin ja seuraa ilmoitteluamme aiheesta. Tapahtumat löydät Inton tapahtumakalenterista.
Kuten olemme hankkeen tilaisuuksissa todenneet, kyse ei ole mistään metaverse ”hypestä”, vaan yritämme parhaamme mukaan tuoda konkreettisten esimerkkien avulla esille, miten uudet laajennetun todellisuuden mahdollisuudet tuovat yrityksille säästöjä ja/tai tuottoja. Kannattaa siis tulla kuulolle ja hypätä siihen kuuluisaan kehityksen kelkkaan, vaikka sitten matkustajan roolissa.
Jenniina Palmu
040 7798809
jenniina.palmu@intoseinajoki.fi
Asiantuntija, VIBIOL – Virtuaalitapahtumista uutta liiketoimintaa Etelä-Pohjanmaalle -hanke.
Hanke rahoitetaan REACT-EU-välineen määrärahoista osana Euroopan Unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.