Kulttuurituotannon monet mahdollisuudet: MARS
MARS – Music, Assembly, Research, Showbusiness on Seinäjoen Rytmikorjaamolla vuosittain järjestettävä musiikin talvifestivaali, joka koostuu päivisin mielenkiintoisesta puheohjelmasta ja iltaisin livemusiikkiesityksistä. Se on monelle kulttuurituotannon opiskelijalle yksi lukuvuoden kohokohtia, sillä SeAMK on vahvasti mukana tapahtumassa, mikä mahdollistaa meille kutuopiskelijoille ilmaisen pääsyn MARSiin. Se on myös huomioitu lukujärjestyksessämme, ja usein siihen osallistuminen pyritään liittämään johonkin kurssiin.
Olen itse käynyt MARSissa nyt kolme kertaa, ja se on tapahtumana niin ainutlaatuinen täällä Seinäjoella, että halusin ehdottomasti ottaa sen yhdeksi aiheeksi tähän blogisarjaan. Onnekseni omalla luokallani opiskeleva ystäväni Mirka Koivumäki toimii nyt toista vuotta tapahtuman tuotannon assistenttina, joten haastateltavaa ei ollut vaikeaa löytää. Tapahtuman järjestämisessä on kuitenkin mukana varsin monta eri tahoa: Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Seinäjoen yksikkö, Rytmi-instituutti, Seinäjoen seudun lasten ja nuorten rytmimusiikkiverkosto Louhimo, Into Seinäjoki, Seinäjoen ammattikorkeakoulu sekä Seinäjoen elävän musiikin yhdistys Selmu ry, joka vastaa tapahtuman tuotannosta.
Tapahtumalla on vuosittain vaihtuvia teemoja, joiden tarkoitus on eheyttää kunkin vuoden keskustelukokonaisuutta, ohjata sitä ja parhaimmassa tapauksessa saavuttaa myös kumulatiivisuutta siten, että toisen keskustelun havainnot kantaisivat eteenpäin seuraavissa keskusteluissa. Lisäksi ne antavat mahdollisuuden tarinallistaa tapahtuman markkinointia. Kun seminaarityöryhmä päättää teemoista, tärkeää on olla rakentamatta liikaa seiniä tai rajoitteita, jottei mitään ajankohtaisesti kiinnostavaa tule vahingossa suljettua keskustelun ulkopuolelle. Tulevana vuonna teema on edelläkävijyys.
Puhujien valinnassa taas korostuu diversiteetti. Heitä haetaan mahdollisimman monesta ikäryhmästä musiikki- ja pääsääntöisesti livealan vaikuttajien joukosta. Pyrkimys on saada sellaisissa rooleissa olevia ihmisiä, joilla on mahdollisimman laaja näkökulma musiikkibisnekseen. Tärkeänä nähdään myös se, että puhujakanta uudistuu edelliseen vuoteen nähden riittävästi, ja että puhujia on musiikkialan ulkopuoleltakin.
Tapahtuman vuosittaisessa kehittämisessä painotus on nimenomaan ohjelmasisällön pitämisessä ajankohtaisena: mistä livealalla puhutaan, niin siihen tartutaan. Tuotannollista tekemistä kehitetään jatkuvasti, mutta sitä ei tietenkään organisaation ulkopuoliset useinkaan näe. Yksi viimeaikainen innovaatio on ollut kuulokkeiden käyttöönotto toisella seminaarilavalla – kun äänentoisto tulee kuulokkeiden kautta, samanaikaiset seminaarit eivät häiritse toisiaan. Erityisesti tänä poikkeusaikana huomio on kiinnittynyt myös erilaisten etätyökalujen käyttöön.
Mirka on itse päätynyt tuottamaan tapahtumaa verkostojen kautta. Vuonna 2019 hän työskenteli tapahtumassa vapaaehtoisena info- ja akkreditointipisteellä, mutta enemmän paikan saamiseen vaikutti hänen työharjoittelunsa Provinssilla. Näiden festivaalien takana on paljon samoja ihmisiä, joten vaikutuksen tehtyään Mirkalle on tarjottu harjoittelun jälkeen töitä niin Provinssista kuin MARSistakin.
Mirkan tehtäviin kuuluu muun muassa viestintä ja sosiaalisen median markkinointi, osallistujarekisteröinnin ja infopisteen organisointi, kutsuvierastilaisuuden järjestäminen, tapahtumatilan organisointi sekä seminaarin puhujakoordinointi. Lisäksi hän vastaa tapahtuman nettisivujen ylläpidosta, mikä onkin ollut hänelle täysin uutta. Mielenkiintoisinta on kuitenkin ollut nähdä tapahtuma organisaation sisältä, sillä aktiiviselle vapaaehtoistöiden tekijälle MARS on niitä harvoja tapahtumia, joissa hän on ihan ensimmäisenä käynyt vain asiakkaana.
Tapahtumaan osallistumisesta on Mirkan mielestä monia hyötyjä kulttuurialan opiskelijoille. MARS on erinomainen mahdollisuus musiikkibisneksen ammattilaisten kanssa verkostoitumiseen, ja samalla kuulee livealan kuumimmat puheenaiheet. Erityisesti musiikista kiinnostuneille tapahtuma tarjoaa siis paljon uutta tietoa ja sosiaalista pääomaa. Ja bonuksena pääsee tietenkin niille keikoille!
Säästin viimeiseksi tärkeimmän kysymyksen – ja tapahtumassa olleet varmasti ymmärtävät, miksi se on tärkeä: onko festarisimulaattori tulossa taas?
– Festarisimulaattorin jatkosta ei ole vielä varmuutta, mutta jos se ei palaa tulevana keväänä, niin tulevaisuudessa se tullaan näkemään ihan uudessa muodossa.
MARS-festivaalista lisätietoa löytyy tietenkin tapahtuman nettisivuilta: marsfestivaali.fi
Valtteri Silvola
opiskelijalähettiläs, SeAMK