Kulttuurituotannon monet mahdollisuudet: KULT & LOUD | SeAMK.fi

Kulttuurituotannon monet mahdollisuudet: KULT & LOUD

Yksi nuoruuden haaveistani oli joskus työskennellä lehdessä. Tänä vuonna huomasin olevani sellaisessa elämäntilanteessa, että minähän voin Kulttuurialan edistämisyhdistys Kutu ry:n puheenjohtajana tehdä aivan täysin uuden lehden. Ja niinpä vain kasasin neljän hengen työryhmän ja aloin tekemään. Projektissa korvaamattoman suurena apuna on toiminut hallituksemme graafikko Juha Saarinen, joka on jo aikaisemmin ollut tekemässä toista opiskelijalehteä LOUDia.

– LOUD on SeAMKin liiketoiminnan ja kulttuurin yksikön toimeksianto, joka on ennen toiminut eräänlaisena harjoitustyönä pääsääntöisesti kulttuurialan opiskelijoille. Tosin tällä kertaa tarkoituksena tehdä yksilöllisempi ja ammattimaisempi julkaisu, joka tarjoaa kulttuurillisten ilmiöiden kommentointia SeAMKin opiskelijoiden äänellä ja mielipiteillä – toki nojaten faktoihin, Juha selittää.

LOUD-lehden tuotannossa on kulttuurialan opiskelijoiden lisäksi kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijoita, ja sitä on jo julkaistu useampi numero. KULT sen sijaan on Kutu ry:n oma projekti, jonka tarkoituksena on lisätä kulttuurituotannon opiskelijoiden sekä kulttuurillisten toimijoiden yhteistyötä mielekkäällä tavalla. Lehden ensimmäinen numero julkaistaan vuoden 2021 alussa.

– KULT ei siis olisi vain tylsä yhdistyksen mainoslehtinen, vaan ennemminkin mielekäs kanava saada lisätietoa esimerkiksi kiinnostavista kulttuurialan toimijoista, SeAMKin kulttuurituottaja-alumneista ja heidän työstään sekä nykyisten opiskelijoiden tuotannoista, Juha avaa.

LOUDin kohderyhmäksi on määritelty laajemmin nuoret aikuiset ja opiskelijat, ja sen jakelukin tulee olemaan laajempaa. LOUD-lehti tulee löytämään tiensä kulttuuri- ja oppilaitoksiin, kirjastoihin ja julkisiin odotusauloihin, kun taas KULT tulee olemaan nähtävillä vain SeAMKissa ja muutamissa tarkoin valikoiduissa kulttuurilaitoksissa. KULT onkin suunnattu nimenomaan koulumme kulttuurituotannon opiskelijoille, mutta toki myös etenkin opiskelijayhteistyöstä kiinnostuneet kulttuurialan toimijat voivat saada siitä paljon irti.

Juhan mielestä opiskelijalehdet voivat olla hyvin merkityksellisiä ja yhteisöllisiä projekteja. Lehdissä voidaan tuoda esille harmillisia epäkohtia, mielenkiintoisia tarinoita, kimurantteja kysymyksiä sekä kaikenlaisia asioita, mitkä voidaan kokea tärkeinä ja relevantteina lukijoille – ja totta kai myös tekijöille.

Kärjistettynä Juha ajattelee, että lehden tekemiseen tarvitaan vain innokkaita eri osa-alueiden taitureita sekä tuotantosuunnitelma. Tuotannossa yleisiä tehtävät liittyvät projektin yleiseen kasassa pitämiseen, markkinoinnin ja jakelusuunnitelman suunnittelemiseen, sisällön hallitsemiseen sekä visuaalisuuden määrittelyyn.

Juha on itse toiminut molemmissa lehdissä AD:na eli art directorina. KULTissa hän vastaa tehtävästä yksin, kun taas LOUDin tuotannossa siinä tehtävässä on neljä muutakin ihmistä. Päätehtävinä ollut suunnitella lehdille uudet tunnukset ja taittopohjat. Lehdissä työskennellessään Juha on oppinut eniten taittamisesta mutta myös tuotantotyöskentelystä yleisesti. Täysin uutena työtehtävänä on ollut tehdä muille opiskelijoille opetusvideoita taittamisesta. Aluksi videoilla ääneen puhuminen jännitti häntä paljon, mutta nyt hän on jo tykästynyt suuresti niiden tekemiseen.

Mielenkiintoisinta Juhalle on ollut päästä työskentelemään monien eri ihmisten kanssa – LOUDin edellinen numero tehtiin yhteistyössä vaihto-opiskelijoiden kanssa. Muiden kulttuurien työskentelytapoihin tutustuminen on ollut kiehtovaa. Prosessi on kokonaisuudessaankin ollut varsin jännittävä, sillä siinä pääsee seuraamaan, miten ideanjyvistä rakentuu konkreettinen käsissä pideltävä kokonaisuus.

Molempia opiskelijalehtiä voi seurata sosiaalisessa mediassa: @loudlehti ja @kult_mag

Valtteri Silvola
opiskelijalähettiläs, SeAMK