Instagram Shopping -postauksilla kasvua myyntiin
Jospa jokaisen tykkäyksen voisi muuttaa euroksi, huokaisi yrittäjä vastatessaan tiedusteluuni koskien sosiaalisen median markkinointia. Asiaa lähdettiin yhdessä selvittämään ja selvisi, että yrityksen seuraajamäärä oli laaja ja brändistä kiinnostuneet seuraajat tykkäsivät julkaisuista ahkerasti, mutta yrittäjä ei kokenut saavansa sosiaalisen markkinointikanavan käytöstä mitään hyötyä.
Jokaisen tykkäyksen voi muuttaa euroksi. Yrittäjällä oli kotisivut, joilta löytyi tuoteluettelo, sekä Instagram että Facebook olivat ahkerasti käytössä, mutta hän ei ollut ajatellut, että tykkääjistä ja seuraajista saisi myös ostavia asiakkaita.
Yritystiliä seuraavat asiakkaat voivat ostaa tuotteita suoraan kuvista, videoista tai tarinoista Ostokset Instagramissa -ominaisuuden ansiosta. Napauttamalla julkaisun tuotemerkintää tai tarinan tuotetarraa, asiakas ohjataan tuotekuvaussivulle, jossa ostaja näkee tuotteen kuvauksen ja hinnan sekä linkin, joka vie hänet suoraan yrityksen sivustoon, jossa hän voi ostaa tuotteen. Tuotemerkittyjä tuotteita voi myös etsiä Instagramista Etsi ja tutki -toiminnolla, jolloin yritys saa näkyvyyttä vaikkei asiakas vielä seuraisi yrityksen tiliä.
Toistaiseksi Ostokset Instagramissa- palvelussa ei vielä voi ostaa tuotetta suoraan, mutta ominaisuus on tulossa, jolloin asiakas ei poistu sovelluksesta enää verkkosivuilla vaan pystyy siirtymään suoraan kassalle. Tällä hetkellä suoraostopalvelua testataan Yhdysvalloissa.
Kuinka Instagram Shopping otetaan käyttöön?
Päivitä yritystilisi Instagram-sovelluksesta uusin versio. Instagram-yritysprofiilisi tulee olla yhdistetty Facebook-sivuun sekä tuoteluetteloon. Luettelon voi luoda ja sitä voi hallinnoida Facebookissa luettelon hallinnassa tai Business Managerissa. Määritä Instagramin ostosominaisuus profiiliisi.
Instagram on määritellyt tuetut markkina-alueet Shopping- palvelulle ja tili tulee lähettää tarkastettavaksi profiilin asetusten kautta. Siirry asetuksista kohtaan ”Yritys” ja napauta ”Ostokset Instagramissa”. Voit ottaa ostosominaisuuden käyttöön Instagram-sovelluksesta seuraavasti:
Mikäli et näe Shoppailu-vaihtoehtoa, tiliä saatetaan vielä tarkastaa tai se ei ole saanut hyväksyntää Instagramin ostosominaisuudelle. Tarkastus saattaa kestää muutaman päivän. Kun yläpuolella olevat kohdat on tehty, voit aloittaa Instagram Shopping -ominaisuuden käyttöönoton.
Instagram Shopping -ominaisuus on hyvä esimerkki konversio-optimoinnista, joka on verkkosivujen hakukoneoptimoinnin ja hakusanamainonnan ohella yksi internet-markkinoinnin keskeisimmistä ja nopeimmin kasvavista osa-alueista. Myynnin kasvua tukeva keino suoraan niissä kanavissa, joissa mahdolliset asiakkaat ovat jo olemassa. Ominaisuuden avulla voidaan ohjata kävijöitä suoraan ostoon tai verkkokauppaan. Kävijädata kertyy automaattisesti. Klikkauksien perusteella shopping-tiliä ja julkaisuja voidaan kehittää yrityksen tavoitteiden mukaisesti.
Facebookin käyttäjätutkimuksen mukaan 83 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että visuaalinen alusta Instagram auttaa heitä löytämään uusia tuotteita ja palveluita. Instagram Shopping on osa sosiaalisen median markkinointia ja toimii parhaiten, kun sitä toteutetaan suunnitellusti ja samannäköisesti kuin muutakin yrityksen markkinointiviestintää.
DIKO – Digiosaamisen kehittäminen Etelä-Pohjanmaan pk-yrityksissä, on ESR-rahoitteinen hanke, jonka päätavoitteena on kehittää eteläpohjalaisten pk-yritysten digiosaamista. Jos haluat kokeilla myyntiä käyttämällä Ostokset Instagramissa -ominaisuutta, mutta käyttöönottaminen mietityttää, osallistu hankkeidemme maksuttomiin työpajoihin, joissa voit testata verkkokauppa-alustaa tai luoda yritystilin Instagramiin. Lisätietoa hankkeesta ja tulevista työpajoista: https://projektit.stage.dev.seamk.fi/yrittajyys-ja-kasvu/diko-digiosaamisen-kehittaminen-etela-pohjanmaan-pk-yrityksissa/
Katja Jaskari
Projektipäällikkö
DIKO-hanke
SeAMK
Lähteet:
https://business.instagram.com/shopping/guide-and-best-practices
https://business.instagram.com/getting-started/
Kuvateksti:
Tuotteita voi merkitä maksimissaan 5kpl per kuva tai videojulkaisu. Kuva: ellosofficial
Artikkeli on julkaistu alun perin SeAMKin verkkolehdessä 21.7.2022. Pääset artikkeliin tästä linkistä >>