Kulttuurituotannon opiskelijat harkassa SeAMKin viestinnässä ja markkinoinnissa
Olemme kolmannen vuoden kulttuurituottajaopiskelijat Annemari Keltamäki ja Salomo Määttä. Aloitimme opintoihin kuuluvan työharjoittelun viestinnän ja markkinoinnin tiimissä AV-tuottajina. Harjoittelumme kestää viiden kuukauden ajan, eli toukokuun loppuun asti.
SeAMKin organisaatiouudistuksen myötä AV-tuotannon harjoittelijat eivät ole enää kulttuurituotannon yksikön alaisuudessa, vaan ovat osa SeAMKin viestinnän ja markkinoinnin tiimiä. Harjoittelumme sisältö painottuu kuitenkin audiovisuaaliseen tuottamiseen.
Annemarin ajatuksia harjoittelusta
”Oma osaamiseni audiovisuaaliselta puolelta on kertynyt lähinnä koulun kursseista ja erilaisista projekteista. Kolmannen vuoden tuotannon suoritin koulun tarjoamassa AV-tuotannossa ja tätä ennen olen ollut mukana esimerkiksi kuvaamassa näytelmän tallennetta. Suoritin ensimmäisen harjoitteluni tapahtumatuottamisen puolella, joten nyt toisessa harjoittelussa halusin päästä aivan täysin erilaisen tekemisen pariin.”
”SeAMK organisaationa on hyvin erilainen verrattuna edelliseen harjoittelupaikkaani. Kulttuurin studiolla on hyvät laitteistot, joilla pystyy tuottamaan monenlaista audiovisuaalista materiaalia. Harjoittelun aikana haluan päästä kehittämään omaa osaamistani laaja-alaisesti ja oppimaan uusia taitoja.”
Salomon näkemyksiä opinnoista ja harjoittelusta
”Kulttuurituotannon opinnoissa minua kiinnostaa eniten mediatuottaminen ja tähän mennessä olen panostanut pääasiassa visuaaliseen viestintään. Audiovisuaalinen tuottaminen on ollut tähän mennessä lähinnä omaa harrastelua, sekä hieman ensimmäisen harjoitteluni aikana Nurmon Jymyn salibandyjoukkueen mediavastaavan roolissa. Tämän harjoittelun myötä toivon ja odotan saavani hyvää kokemusta AV-tuottamisesta, sillä SeAMKilla on hyvät puitteet ja ammattitason kalusto videoiden toteuttamiseen. Harjoittelussa pääsen syventämään oppejani kameroiden käytöstä ja erilaisten AV-tuotteiden suunnittelusta aina valmiin materiaalin toteuttamiseen asti.”
”Harjoittelupaikkaa miettiessä minulle oli tärkeää, että pääsisin isompaan organisaatioon ja näkisin miten sellaisen viestintä ja markkinointi toimii. Tämä harjoittelupaikka kuulosti mielenkiintoiselta ja oikeastaan juuri sellaiselta mitä toivoin. Opintoni painottuvat mediatuottamiseen ja haluan oppia sitä laaja-alaisesti, sillä esimerkiksi viestinnän ja markkinoinnin parissa olisi hyvä hallita niin visuaalinen viestintä kuin audiovisuaalinenkin puoli.”
Kulttuurituotannon monipuolisuus
Olemme molemmat tykänneet kulttuurituotannon opinnoista sen monipuolisuuden vuoksi. Kuten tuossa aiemmin kirjoitimme, löytyy meiltä kokemusta niin tapahtumatuottamisesta kuin visuaalisesta tuottamisesta. Vaikka opinoissamme ei suoranaisesti käsitellä pelkästään markkinointia, sisältyy se kuitenkin kulttuurituottajan toimenkuvaan. Sen myötä viestintä- ja markkinointitiimin alaisuudessa toimiminen on luontevaa.
Harjoittelua on takana nyt viikon verran. Suurin osa ajasta on mennyt organisaation tutustumiseen ja käytännön asioiden oppimiseen, mutta pääsimme kuitenkin heti toisena harjoittelupäivänä toteuttamaan rehtorin tervehdysvideon SeAMKin henkilöstölle ja opiskelijoille. Olemme myös päässeet ideoimaan kevään aikana toteutettavia tuotantoja. Kolmen opiskeluvuoden aikana SeAMK on tullut hyvin tutuksi opiskelijan silmin. Nyt harjoittelun aikana on mahtavaa päästä näkemään oppilaitosta uudesta näkökulmasta. Odotamme innolla mitä kevät tuo tullessaan!
Annemari Keltamäki ja Salomo Määttä
Kulttuurituottajaopiskelijat
SeAMK viestintä ja markkinointi, työharjoittelijat