SeAMKin kehittämä metaverse voi tarjota virtuaalisen lavan artisteille tulevaisuudessa
SeAMKin ja Into Seinäjoen luotsaamassa VIBIOL-hankkeessa rakennettu metaverse eli virtuaalinen ja yhteisöllinen ympäristö julkaistiin alueen yritysten ja yhteisöjen käyttöön 27.4.2023. Osallistujat pääsivät tilaisuudessa opastetulle kierrokselle metaverseen ja tutustumaan erilaisiin teknologisiin ratkaisuihin. Metaversen avajaisissa tehtiin myös historiaa, kun Antti Railion volumetrisesti eli 3D-kuvauksella toteutettu esitys sai ensi-iltansa.
Artisti ja toimitusjohtaja Antti Railio kertoo olleensa nörtti pienestä pitäen, ja kiinnostunut uusista laitteista ja teknologioista. Siksi hänen oli helppo suostua mukaan tällaiseen projektiin.
– Esiintyminen metaversessä oli upea kokemus ja oli hienoa päästä osaksi tällaista historiallista julkistusta, Railio sanoo.
Mahdollisuus yhdistää aidosti live- ja virtuaalitapahtuma
Into Seinäjoen asiantuntijan, Jenniina Palmun juontamassa paneelikeskustelussa Antti Valkama Teostosta, Sami Kerman Tapahtumateollisuus ry:stä sekä artisti Antti Railio pohtivat metaversen tuomia mahdollisuuksia esittäville taiteilijoille ja tapahtumateollisuudelle sekä sen vaikutuksia alaan.
Panelistit olivat yhtä mieltä siitä, että koronapandemia rysäytti virtuaalikeikat ja -tapahtumat kerralla suuren yleisön tietoisuuteen, mutta livetapahtuman kaltaiseen elämykseen on vielä pitkä matka.
– Hybridiefektiä, jossa virtuaaliosallistuminen olisi jäänyt liveosallistumisen rinnalle, ei tullutkaan koronan jälkeen. Yleisöä houkuttelevan, laadukkaan virtuaalitapahtuman toteuttaminen vaatii kuitenkin osaamista ja laiteinvestointeja, Teoston Antti Valkama toteaa.
Tapahtumateollisuuden Sami Kermanin mukaan virtuaalikeikat poistavat esteitä ja tarjoavat elämyksiä esimerkiksi niille, jotka matkan tai fyysisen esteen vuoksi eivät pysty osallistumaan livetapahtumiin.
– Satsaukset virtuaalitapahtumiin, uusiin teknologioihin ja laitteisiin edesauttavat saavutettavuutta, mutta ainakin toistaiseksi yhteiskokeminen, tunne että ollaan yhdessä keikalla, puuttuu virtuaalikeikoista, Kerman sanoo.
Metaversen kaltainen tila antaa Antti Railion mukaan mahdollisuuden yhdistää aidosti live- ja virtuaalitapahtuman.
– Nyt olisi oikea aika alkaa lisätä fyysisen kokemuksen mahdollisuuksia virtuaalitapahtumissa ja -keikoissa. Visuaalisten ja esittävien taiteiden uusi esiintulo voisi alkaa virtuaalisen todellisuuden kautta, Railio maalailee.
Metaverse tarjoaa uusia mahdollisuuksia artisteille, tapahtuma- ja tuotantoyrityksille sekä yleisölle
Panelistit näkevät, että todellisuutta mahdollisimman tarkkaan toistava multiversumi hakee vielä muotoaan.
– En näe, että metaversen kaltainen virtuaalistage olisi ihan heti tulossa, mutta kyllä tämä tulevaisuutta on. Panostuksia kehitystyöhön on kuitenkin tehtävä, sanoo Antti Valkama.
Sami Kermanin mielestä on tärkeää kehittää kaupallisesti menestyvä alusta, jonka artistit ja tapahtumatuottajat voisivat ottaa käyttöönsä.
– Kaupallinen toteutus edellyttää innovaatioita kehittäjiltä sekä skaalautuvuutta, ennen kuin se on myös kuluttajien saatavilla, hän lisää.
Railion mukaan paras tulos virtuaalitodellisuudessa saadaan, kun ei yritetäkään kopioida todellisuutta, vaan tuodaan rohkeasti mukaan fantasiaelementtejä ja jotain ennennäkemätöntä.
Sopimusasiat ja maksut huomioitava
Teoston Antti Valkaman mukaan sopimusteknisesti virtuaalitodellisuuden tapahtumat ja keikat eivät ole sen kummempi asia kuin livestriimit. Lisensoitavat oikeudet ovat samat myös virtuaalitodellisuudessa.
– Samalla tavalla hintojen on refleksoitava musiikin arvoa virtuaalitodellisuudessa kuin todellisuudessakin. Oleellista on määrittää, miten asiat tapahtuvat ja mikä on liiketoimintamalli, Valkama toteaa.
Railio peräänkuuluttaa tasavertaisten ratkaisujen löytämistä.
– Uudet toimintamallit vaativat aina oman aikansa, että oikeat ratkaisut löytyvät. Pidän tärkeänä sitä, että esiintyvä taho tai artisti saa hänelle kuuluvan, oikeantasoisen osuuden tuotoista. Tällaisen uudenlaisen alustan käytön on oltava taloudellisesti kannattavaa kaikille mukana oleville tahoille. Yhteistyötä on tehtävä enemmän eri tahojen välillä ja löydettävä tasapaino tekemisessä, hän summaa.
Myös Tapahtumateollisuuden Sami Kerman pitää yhteistyötä ja oikeudenmukaisuutta hyvinä lähtökohtina uudenlaisen metaversealustan kehittämisessä.
Vaikka kehitettävää ja kaupallistamista virtuaalistagessa vielä onkin, näkevät panelistit, että SeAMKilla ja Seinäjoella voisi olla rooli uudenlaisen XR-osaamisen keskittymänä.
– Kyllä tällaisesta klusterista tai kehittämiskeskuksesta olisi alan toimijoille hyötyä. Etenkin pienemmille toimijoille, joiden resurssit eivät riitä omasta takaa, toteaa Sami Kerman.
Mallinnetut Kalevan Navetta ja OmaSp-stadion toimivat esimerkkeinä
SeAMKin TKI-asiantuntija Sakari Pollari ja AV-tuottaja Joni-Petter Tuhkanen esittelivät tilaisuudessa Kalevan Navetasta ja OmaSp-stadionista mallinnettuja metaversejä eli virtuaaliympäristöjä.
Tapahtuman kruunasi Lakeuden Ristiin sijoitettu Antti Railion volumetrisesti eli 3D-kuvauksella toteutettu esitys.